Det absolut mest effektiva sättet att minska sin
klimatpåverkan är att avstå från att skaffa barn. Det visar en studie som
forskare vid Lunds universitet gjort. Att källsortera kan minska vårt
koldioxidavtryck med 0,2 ton per år. Men motsvarande siffra för en familj som
avstår från att skaffa ett barn är drygt 58 ton per år och förälder. Men behövs
det egentligen någon forskning för att visa detta. Om mänskligheten avstår från att skaffa barn upphör mänskligheten att existera
inom ca 100 år. Därefter finns inte heller någon mänsklig påverkan på klimatet.
Det är ju inte svårare än så. Så sätt gång och rädda klimatet. Sluta knulla.
fredag 14 juli 2017
torsdag 13 juli 2017
Att sova med öppet fönster trots trafikbuller
I dagarna har reglerna för utomhusbuller vid bostäder ändrats, så att det ska bli lättare att bygga smålägenheter även i bullerstörda lägen. Nya bostäder skulle tidigare ha en ljudnivå på högst 55 dB(A) vid fasad. Större lägenheter kan oftast byggas med ”tyst sida” om husets ena sida klarar kraven på bullernivå vid fasad. Minst hälften av fönstren i en bostad ska vara vända mot den här tystare sidan. Då kan man som regel ha sovrummet mot den tysta sidan. Men det har inte gått att bygga ensidiga smålägenheter på detta sätt.
På flertalet gator i Stockholms innerstad är det mer än 55dB(A). Det kan krävas trafikmängder under 1 000 fordon per dygn för att en gata ska ligga under 55 dB(A). Därför blir i praktiken få smålägenheter byggda i sådana miljöer.
Kocksgatan på Södermalm i Stockholms innerstad har en trafikvolym på 800 fordon per dygn och utgör en uppskattad boendemiljö trots att ekvivalent bullernivå vid fasad ligger på ca 55 dBA.
Den nya bullerförordningen från 2015 tillät högre bullernivåer vid fasaden, upp till 60 dB(A) i genomsnitt, när det gäller små lägenheter. Tanken är att de bättre byggmaterial och fönsterkonstruktioner som numera finns ska göra att ljudnivån inomhus ändå blir behaglig. Då går det att bygga fler små bostäder närmare vägar, hamnar och flygplatser, där de tidigare reglerna satte stopp.
Från 1 juli har riktvärdena för trafikbuller höjts till 65 dB(A) i stället för det tidigare 60 dB(A) för smålägenheter på högst 35 kvm. För större bostäder höjs riktvärdet till 60 dB(A) mot det tidigare 55 dB(A). Det är riksdagen som upprepade gånger har krävt detta.
Reglerna om inomhusbuller har däremot inte ändrats. Så vi behöver inte störas mer av buller annat än när vi öppnar fönstren. Det är här fönsterhaken sitter.
Tydligen störs inte särskilt många av trafikbuller nattetid, trots öppet fönster. Trafiken är ju i allmänhet mindre på natten och bullernivån lägre. För tydligen vill en majoritet av oss ha fönstret öppet på natten när vi sover. Det gäller inte mig (annat än mycket varma sommarnätter). Men enligt en undersökning som opinionsinstitutet Skop utfört på Hem & Hyras begäran brukar 71 procent av Sveriges hyresgäster sova med öppet fönster. Och ännu fler skulle vilja göra det om de inte samtidigt oroade sig för tjuvar eller för att de skulle störas av buller.
Ändå är stora delar av våra städer byggda innan det fanns bullernormer och gamla 2-glasfönster är inte särskilt bra isolerade mot buller. Idag bygger vi med 3-glasfönster och bättre teknik som gör att inomhusbullret alltid ligger under tillåtna gränsvärden. Och gränsvärden för inomhusbuller har alltså inte ändrats.
Man kan ju fundera på om det egentligen är så hälsosamt att sova med öppet fönster, samtidigt som det är varmt i den övriga lägenheten. Temperaturskillnaden skapar helt enkelt ett ohälsosamt inomhusklimat. Eftersom den fuktiga inomhusluften (av utandning mm) kyls ner finns det risk för kondens och mögel bakom skåp och bakom sängen där det inte är bra luftning. Det vore nog bättre att stänga av elementet och vädra ordentligt innan man lägger sig. Men ingen har väl undersökt de negativa hälsoeffekterna av detta.
Boverket har varit kritiskt till de nya reglerna, eftersom man inte tror att särskilt många fler lägenheter kan byggas. SABO har däremot varit positiva och tror att det kommer att ge många nya smålägenheter. Tiden får utvisa vem som har rätt.
Forskare har också varit kritiska till den höjda gränsen för tillåten ljudnivå med hänsyn till negativa hälsoeffekter. En av dem är professor Kerstin Persson Waye från Göteborgs universitet, som forskar om hur ljud påverkar människor. Hon konstaterar att många personer vill sova med fönstret öppet. Hon tror att de nya bullerreglerna kan leda till att fler svenskar får hjärt- och kärlsjukdomar. Redan idag orsakar trafikbuller 1000 fall av hjärt- och kärlsjukdomar per år (enligt SR på lunchekot idag). Om hon har rätt förutsätter det förstås också att det verkligen kommer att byggas många fler smålägenheter i bullerutsatta lägen och att de som vill sova med öppet fönster flyttar in i just dessa bullerutsatta lägenheter, trots att det finns andra på marknaden.
Ljuddämpande fönster trots att det är vädringsöppet.
Det beror ju också på om ingenting annat görs för att dämpa bullret inomhus vid vädring. Ett standardfönster på glänt ger en ljudnivåskillnad mellan ute och inne på cirka 10 dB(A), det vill säga om ljudnivån utomhus är 65 dB(A) blir ljudnivån i sovrummet cirka 55 dB(A). Med ett fönster som dämpar ljudet vid vädring kan skillnaden mellan ute och inne bli 20-25 dB(A). Är utomhusbullret 65 dB blir inomhusbullret i snitt alltså 40-45 dB(A) och ännu lägre på natten. Det finns alltså tekniska lösningar att förbättra bullerisoleringen även vid vädring. Det gäller bara att ställa rätt krav.
På flertalet gator i Stockholms innerstad är det mer än 55dB(A). Det kan krävas trafikmängder under 1 000 fordon per dygn för att en gata ska ligga under 55 dB(A). Därför blir i praktiken få smålägenheter byggda i sådana miljöer.
Kocksgatan på Södermalm i Stockholms innerstad har en trafikvolym på 800 fordon per dygn och utgör en uppskattad boendemiljö trots att ekvivalent bullernivå vid fasad ligger på ca 55 dBA.
Den nya bullerförordningen från 2015 tillät högre bullernivåer vid fasaden, upp till 60 dB(A) i genomsnitt, när det gäller små lägenheter. Tanken är att de bättre byggmaterial och fönsterkonstruktioner som numera finns ska göra att ljudnivån inomhus ändå blir behaglig. Då går det att bygga fler små bostäder närmare vägar, hamnar och flygplatser, där de tidigare reglerna satte stopp.
Från 1 juli har riktvärdena för trafikbuller höjts till 65 dB(A) i stället för det tidigare 60 dB(A) för smålägenheter på högst 35 kvm. För större bostäder höjs riktvärdet till 60 dB(A) mot det tidigare 55 dB(A). Det är riksdagen som upprepade gånger har krävt detta.
Reglerna om inomhusbuller har däremot inte ändrats. Så vi behöver inte störas mer av buller annat än när vi öppnar fönstren. Det är här fönsterhaken sitter.
Tydligen störs inte särskilt många av trafikbuller nattetid, trots öppet fönster. Trafiken är ju i allmänhet mindre på natten och bullernivån lägre. För tydligen vill en majoritet av oss ha fönstret öppet på natten när vi sover. Det gäller inte mig (annat än mycket varma sommarnätter). Men enligt en undersökning som opinionsinstitutet Skop utfört på Hem & Hyras begäran brukar 71 procent av Sveriges hyresgäster sova med öppet fönster. Och ännu fler skulle vilja göra det om de inte samtidigt oroade sig för tjuvar eller för att de skulle störas av buller.
Ändå är stora delar av våra städer byggda innan det fanns bullernormer och gamla 2-glasfönster är inte särskilt bra isolerade mot buller. Idag bygger vi med 3-glasfönster och bättre teknik som gör att inomhusbullret alltid ligger under tillåtna gränsvärden. Och gränsvärden för inomhusbuller har alltså inte ändrats.
Man kan ju fundera på om det egentligen är så hälsosamt att sova med öppet fönster, samtidigt som det är varmt i den övriga lägenheten. Temperaturskillnaden skapar helt enkelt ett ohälsosamt inomhusklimat. Eftersom den fuktiga inomhusluften (av utandning mm) kyls ner finns det risk för kondens och mögel bakom skåp och bakom sängen där det inte är bra luftning. Det vore nog bättre att stänga av elementet och vädra ordentligt innan man lägger sig. Men ingen har väl undersökt de negativa hälsoeffekterna av detta.
Boverket har varit kritiskt till de nya reglerna, eftersom man inte tror att särskilt många fler lägenheter kan byggas. SABO har däremot varit positiva och tror att det kommer att ge många nya smålägenheter. Tiden får utvisa vem som har rätt.
Forskare har också varit kritiska till den höjda gränsen för tillåten ljudnivå med hänsyn till negativa hälsoeffekter. En av dem är professor Kerstin Persson Waye från Göteborgs universitet, som forskar om hur ljud påverkar människor. Hon konstaterar att många personer vill sova med fönstret öppet. Hon tror att de nya bullerreglerna kan leda till att fler svenskar får hjärt- och kärlsjukdomar. Redan idag orsakar trafikbuller 1000 fall av hjärt- och kärlsjukdomar per år (enligt SR på lunchekot idag). Om hon har rätt förutsätter det förstås också att det verkligen kommer att byggas många fler smålägenheter i bullerutsatta lägen och att de som vill sova med öppet fönster flyttar in i just dessa bullerutsatta lägenheter, trots att det finns andra på marknaden.
Ljuddämpande fönster trots att det är vädringsöppet.
Det beror ju också på om ingenting annat görs för att dämpa bullret inomhus vid vädring. Ett standardfönster på glänt ger en ljudnivåskillnad mellan ute och inne på cirka 10 dB(A), det vill säga om ljudnivån utomhus är 65 dB(A) blir ljudnivån i sovrummet cirka 55 dB(A). Med ett fönster som dämpar ljudet vid vädring kan skillnaden mellan ute och inne bli 20-25 dB(A). Är utomhusbullret 65 dB blir inomhusbullret i snitt alltså 40-45 dB(A) och ännu lägre på natten. Det finns alltså tekniska lösningar att förbättra bullerisoleringen även vid vädring. Det gäller bara att ställa rätt krav.