tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post1327940178114397674..comments2024-03-18T20:14:25.917+01:00Comments on Fredman på Kvarnberget: Kommentarer om Nya SlussenGöran Johnsonhttp://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-46765300359803444642010-03-09T02:25:55.384+01:002010-03-09T02:25:55.384+01:00Jag var med om att rädda almarna den 11-12 maj 197...Jag var med om att rädda almarna den 11-12 maj 1971 och håller med dig om att alla paralleller saknas.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-27563111565264751652010-03-09T00:23:59.401+01:002010-03-09T00:23:59.401+01:00Bra genomgång! Håller med om nästan allt du skrive...Bra genomgång! Håller med om nästan allt du skriver om nya Slussen. Jag har studerat Nya Slussen på utställningen på Peter Myndes backe och det mesta ser mycket bra ut. Min enda större invändning är de rätt stora hus som planeras och som kommer att skymma alltför mycket. Vet du om det fortfarande går att påverka husens utformning?<br /><br />Såg att det har bildats en ”Klöverbladskramar-grupp” på Facebook. Men det är helt i sin ordning, det finns alltid folk som är emot förändringar, det får man räkna med. Klöverbladen har idag ingen vettig funktion. Man kan inte hålla på och krama dessa klöverblad in absurdum bara för att de var unika när de byggdes.<br /><br />Har också hört några ”Rädda Slussen”-människor göra jämförelser med almstriden på 70-talet. Men där har de direkt fel. Då handlade det om att helt i onödan meja ner några vackra träd och förstöra en vacker plats till förmån för en T-baneuppgång. Ingen kan idag tycka att det var fel att rädda almarna och istället lägga T-baneuppgången 100 meter längre bort. <br /><br />En sak som jag föreslår att du skriver lite mer om är lösningen nära vattnet. Jag gillar att man breddar kanalen och att det kommer bli mycket bättre möjligheter till vattenkontakt än idag.Jan Enoreply@blogger.com