tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post1360125069771658482..comments2024-03-18T20:14:25.917+01:00Comments on Fredman på Kvarnberget: Blå linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö?Göran Johnsonhttp://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-61678334953513096832015-09-21T07:25:10.754+02:002015-09-21T07:25:10.754+02:00Nja inte dyrare än gul linje till NO och med tanke...Nja inte dyrare än gul linje till NO och med tanke på att roslagsbanan har signalsystem och tågkapacitet I linje med tunnelbanetåg så kan det mycket väl vara en del av utbyggnaden.<br /><br />http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-06-02/p26-Tjut-TN-AVS-regional-kapacitetsstark-kollektivtrafik-NO-sektorn.pdf<br /><br />gbdcrvxhttps://www.blogger.com/profile/15628928329676094314noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-531267414488704462015-09-15T22:07:31.007+02:002015-09-15T22:07:31.007+02:00En förlängning av Roslagsbanan till centralen är u...En förlängning av Roslagsbanan till centralen är utredd och mycket olönsam. Extremt dyr med tveksam nytta.<br /><br />Dock är även alla andra alternativen till nordost extremt olönsamma, även om landstinget envisas med att inte utreda en förlängning av Röd Linje till enbart Täby (och inte idiotiska Arninge).Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-77655636826112540092015-09-15T14:58:13.019+02:002015-09-15T14:58:13.019+02:00Problemet är väl fortfarande att bra idéer blandas...Problemet är väl fortfarande att bra idéer blandas med mindre bra sådana, utan alltför mycket helhetsöversikt. (Förutom då att de verkar sikta på en ny tunnelbana till NO). Hagastaden - odenplan och Kungsholmen söderut är väl egentligen inte så mycket att saga om, men för NO-sektorn tycker jag att man kunde se om Roslagsbanan kunde fungera som en S-bahn intill centralen eller odenplan, och räcker inte det så se om man kan öka kap på röd, t.exgenom bypassen I sista bilden eller att frikopplade olika röda grenarna från varandra helt.<br /><br />Litegrand funderar jag om det inte är lite ett huvudstadsfenomen, istället för att förbättra och utveckla det man har så ska allt vara nytt och flashigtgbdcrvxhttps://www.blogger.com/profile/15628928329676094314noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-54284247519755634052015-09-01T21:33:00.101+02:002015-09-01T21:33:00.101+02:00För Bromma tror jag mer på en avgrening på Hjulsta...För Bromma tror jag mer på en avgrening på Hjulsta linjen, även om det nog skulle kunna fungera bra med en avgrening av grön linje också. Den skulle ju också kunna ledas på separata spår till Alvik dock, och sedan vidare på nybyggda spår.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-61048600931620157902015-09-01T17:42:49.496+02:002015-09-01T17:42:49.496+02:00"Väster om Alvik lär det väll aldrig behövas ..."Väster om Alvik lär det väll aldrig behövas mer än 20 tåg/timme." <br />Nej, förutsatt att det inte byggs 50 000 bostäder på Bromma som MP vill förstås. Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-50206066627372668982015-09-01T17:19:57.023+02:002015-09-01T17:19:57.023+02:00En lösning på ett sådant problem vore att grena av...En lösning på ett sådant problem vore att grena av tåg som går mot öster vid Alvik eller senare, till en ny linje som går söderut. Trängseln på gröna linjen västerut är ju främst öster om Alvik. Väster om Alvik lär det väll aldrig behövas mer än 20 tåg/timme.<br /><br />T ex något i stil med Alvik, Lilla Essingen/Fridhemsplan, Hornstull, SÖS, Årsta, eller liknande.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-23589017444957991512015-09-01T11:32:18.632+02:002015-09-01T11:32:18.632+02:00Håller helt med. Dessutom mycket tveksamt med bara...Håller helt med. Dessutom mycket tveksamt med bara tre stationer, när det finns mycket bebyggelse och förtätningspotential på vägen (Solna centrum, Solnavägen som ska bli stadsgata, Hagalund). Att bara bygga en kort tunnelbanestump utan att samtidigt redovisa hur linjen kan utvecklas långsiktigt norrut och söderut ter sig mycket tveksamt.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-48308043682000635532015-09-01T11:29:07.536+02:002015-09-01T11:29:07.536+02:00En avgrening från gröna linjen är en kortsiktig lö...En avgrening från gröna linjen är en kortsiktig lösning. Inom gröna linjens upptagnmngsområde Västerort + Ekerö bor redan ca 170 000 invånare. Att då addera fler områden med en mycket begränsad kapacitet är ingen klok strategi. Trafiken på Västerort kan knappast ökas på sikt samtidigt som turtätheten på KI-linjen blir (alltför) gles.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-54565547430024564802015-08-30T18:09:43.821+02:002015-08-30T18:09:43.821+02:00Man skulle ju gärna se en samhällsekonomisk kalkyl...Man skulle ju gärna se en samhällsekonomisk kalkyl för Arenastadslinjen för övrigt, väldigt underligt att göra en så stor investering helt utan en samhällsekonomisk kalkyl (förutom kalkylen av linjen som en del av en Nordost linje, men det fungerar ju inte med nuvarande stationslösning på Odenplan, för övrigt kraftigt olönsam). Nu har det ju redan börjat planera stationslägen så någon sådan lär det väll inte bli.<br /><br />Man kunde ju hoppats på att borgarna i landstinget skulle vara mer försiktiga med medborgarnas skattepengar.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-26841970107851026882015-08-30T18:07:11.530+02:002015-08-30T18:07:11.530+02:00En avgrening av gröna linjen till KI är ju utredd ...En avgrening av gröna linjen till KI är ju utredd av SL för många år sedan, och visade sig rätt lönsam, så jag tror nog nuvarande dragning till Arenastaden skulle vara okej även om det lär sänka lönsamheten en hel del.<br /><br />"Gula linjen" i Stockholms förhandlingen är ju egentligen samma idé. Någon ny linje rör det sig ju inte om, även om det kanske blir en skyttel i rusningstrafik, och en avgrening av gröna linjen andra tider.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-61891034221399210202015-08-29T02:23:47.447+02:002015-08-29T02:23:47.447+02:00...vilket i förlängingen gör att man skulle spara ......vilket i förlängingen gör att man skulle spara pengar vid framtida projekt. Detta kortsiktiga ekonomiska tänkande i landstinget gör en väldigt frustrerad.Tobias Grönberghttps://www.blogger.com/profile/17152736418265679205noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-74895067751682462352015-08-28T17:07:09.325+02:002015-08-28T17:07:09.325+02:00Tamson är troligen negativ till att ändra vid Oden...Tamson är troligen negativ till att ändra vid Odenplan eftersom det skulle kosta mer pengar, men det ger helt andra möjligheter för framtiden.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-60724866761029260522015-08-28T17:05:50.449+02:002015-08-28T17:05:50.449+02:00En avgrening av röda linjen från Liljeholmen via F...En avgrening av röda linjen från Liljeholmen via Fridhemsplan, Odenplan och till Albano var det som vi analyserade i samband med RUFS 2010 och som jag redovisade ovan. Det ökar kapaciteten på röda linjen på flera sätt och är klart intressant.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-64583625804856664502015-08-28T13:17:52.557+02:002015-08-28T13:17:52.557+02:00Förstår inte varför Kristoffer Tamson är så oerhör...Förstår inte varför Kristoffer Tamson är så oerhört negativ till att korrigera tänket kring gula linjens anslutning vid Odenplan medan det fortfarande finns tid som han ger sken av i DN-artikeln?Tobias Grönberghttps://www.blogger.com/profile/17152736418265679205noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-86849251710487161462015-08-28T11:49:30.636+02:002015-08-28T11:49:30.636+02:00Jag är också mycket tveksam. Ser inte poängen med ...Jag är också mycket tveksam. Ser inte poängen med de nya stationena. Solberga/Västberga har redan halvokej anknytning till Älvsjö och Röda Linjen. Dessutom är det knappast särskilt tätbefolkade. Årsta fältet blir helt utan T-bana. Älvsjö ha redan utmärkta kommunikationer. <br /><br />Om man nödvändigtvis ska grena av Blåa Linjen skulle jag dra den som Fridhemsplan, Zinkensdam/Hornstull, Södra Station & SÖS, Årsta C, och Årstafältet.<br /><br />Enklare och mycket billigare att nog att bara avgrena Röda Linjen till Fridhemsplan, och nöja sig med det till att börja med.<br /><br />Arenalinjen är ju en avgrening av Gröna linjen och byggs som en sådan (kanske med en skyttel i högtrafik?), det ska väll bara hinnas glömma bort någon gång så politikerna behöver skämmas mindre.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-77117995040213239642015-08-28T10:22:22.469+02:002015-08-28T10:22:22.469+02:00En avgrening vid Västra Skogen i stället för Fridh...En avgrening vid Västra Skogen i stället för Fridhemsplan har ju en stor fördel eftersom det ökar spårkapaciteten på blå linjen. Tre linjer behöver inte samsas om samma spår fram till Fridhemsplan.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-87388798614612114742015-08-27T22:57:27.390+02:002015-08-27T22:57:27.390+02:00Kopplar man från Hjulstalinjen vid Västra Skogen o...Kopplar man från Hjulstalinjen vid Västra Skogen och drar den KI-Fridhemsplan-Liljeholmen slipper man flaskhalsen Fridhemsplan-Västra Skogen. Rimligen måste den ändå dras om något för att få en vettig vinkel söderut från Fridhemsplan, även om man då får samma problem vid Fridhemsplan som man vill undvika vid Odenplan - en för djup station. Å andra sidan förlorar denna linje då kontakten med city. <br /><br />Bättre vore om man kunde grena av Akallalinjen vid Västra Skogen och köra varannat tåg till Nacka, varannat Akalla-KI-Liljeholmen-Älvsjö-T-centralen-Västra Skogen-Hjulsta. <br /><br />Innan allt är klart (eller alltid) kan (Barkarby)-Akalla-Liljeholmen/Älvsjö och Hjulsta-Hagsätra/Älvsjö vara separata linjer. <br /><br />Huruvida några sådana tankar tänkts är ju inte lätt att veta, men lite större tankemöda än vad som framgår av tidningsartiklarna har nog lagts ned. Davidhttps://www.blogger.com/profile/12560022855391616316noreply@blogger.com