tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post1873090877372974012..comments2024-03-18T20:14:25.917+01:00Comments on Fredman på Kvarnberget: Ännu ett dåligt förslag för SlussenGöran Johnsonhttp://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-18560265331347148862011-04-27T22:37:12.116+02:002011-04-27T22:37:12.116+02:00Med tanke på att bron är exakt lika hög som den be...Med tanke på att bron är exakt lika hög som den befintliga (fast ca en halvmeter högre på Gamla stan-sidan och ca en halvmeter lägre på Södermalmssidan) så stämmer allt Anonym säger om den nya bron lika bra på dagens två broar.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-29171387494413542012011-03-05T00:05:12.225+01:002011-03-05T00:05:12.225+01:00Den nya bron beskär det natursceneri som gör plats...Den nya bron beskär det natursceneri som gör platsen till vad den är och den plats vi talar om är den viktiga torgytan. Anslutningen vid Gamla stan innebär också ett klumpigt ingrepp i stadsbilden. Bron har förlängts och uppfarten gjorts längre och högre, vilket har debatterats flitigt. <br />Man bör respektera de nivåer som gäller idag och inte fortsätta plottra på höjden. Här handlar det om en plats man velat kulturmärka och den möjligheten står fortfarande till buds.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-11745206875898036212011-03-01T15:07:23.631+01:002011-03-01T15:07:23.631+01:00PS: Brofästet ska inte alls förlängas vid Gamla st...PS: Brofästet ska inte alls förlängas vid Gamla stan som Anonym påstår. Kolla gärna plankartorna på Stadsbyggnadskontorets sajt så vi kan få den desinformationen ur världen en gång för alla.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-54110683973603616992011-03-01T15:04:54.153+01:002011-03-01T15:04:54.153+01:00Nu ska man minnas att det Anonym kallar "den ...Nu ska man minnas att det Anonym kallar "den viktiga utsikten från Ryssgården" inte existerade innan man byggde betongdäcket ovanpå tunnelbanestationen på 60-talet, och det var Anonyms dåtida själsfränder säkert jättemycket emot också, för det skymde ju den jätteviktiga utsikten från Stadsmuseets gård! Varje gång man bygger något som förbättrar utsikten så skymmer man givetvis den något sämre utsikten från punkterna som hamnar bakom.<br /><br />Anonym är dock ute i ogjort väder här — att lyfta upp Katarinavägen till samma nivå som Ryssgården skymmer nämligen ingenting.alls av utsikten från Ryssgården. Som inte är den första platsen jag skulle ställa mig på för att titta på utsikten... jag går nog till kanten av bron om det är utsikt jag vill ha, och om några år kommer Anonym att finna att den nybyggda versionen av denna brokant plötsligt ligger ända framme vid vattnet, sträcker sig 500meter i vardera riktningen och erbjuder ett oöverträffat panorama som vi bara kan ana fragment av idag. Och då kommer h*n nog att inte vilja kännas vid sitt hårdnackade motstånd mot förändring några år tidigare.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-78828545902378488882011-03-01T04:30:02.172+01:002011-03-01T04:30:02.172+01:00Tingesten har inte koll på vad som händer med den ...Tingesten har inte koll på vad som händer med den viktiga utsikten från Ryssgården om man höjer marknivån typ 2 meter (2 meter sades de på visningen av modellen, nu börjar 1,5 meter cirkulera, vem kan man lita på?) vid Katarinahissen. Mycket av Saltsjöns vatten försvinner, man blir avskärmad från natursceneriet. Sedan måste ju brofästet förlängas vid Gamla stan och skymmer därmed de gamla husen, groteskt är hela detta förslag med en ny bro som därför aldrig kommer att genomföras.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-76496211907581061102011-02-26T16:17:31.265+01:002011-02-26T16:17:31.265+01:00För mig ter sig detta förslag som en utplattad ver...För mig ter sig detta förslag som en utplattad version av dagens slussen. Jag undrar hur många som kommer att uppfatta denna långa betongbrygga, korsad av biltrafik, som något avskräckande hinder när de står och kollar upp mot Söder från Gamla stan? <br /><br />Sen vill jag gratulera/tacka dig Göran för din fantastiska blogg! Den är läsvärd och du slår mer än ofta huvudet på spiken...Alexander Åkermanhttps://www.blogger.com/profile/05548271848735252182noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-34327696913302244192011-02-26T15:34:27.856+01:002011-02-26T15:34:27.856+01:00Sign Eudemokraten hänger upp sin kritik på en &quo...Sign Eudemokraten hänger upp sin kritik på en "extremt brant bro med ett gatuplan som når upp till eller över taket vid Katarinahissens nuvarande entré" men någon sådan bro finns inte i Foster/Bergplanen eller något av de andra förslagen. Bron har samma lutning och höjd som dagens, t o m någon halvemeter lägre vid södra landfästet. <br /><br />Missförståndet kommer sig möjligen av att det finns en svacka norr om KF-huset där gatunivån höjs ca 1,5 meter. Utsikten från just den platsen förbättras alltså snarare eftersom man kommer upp högre och mindre av Saltsjön skyms.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-91926262072303229892011-02-26T01:02:43.017+01:002011-02-26T01:02:43.017+01:00Grundproblemet med de aktuella förslagen tycks lig...Grundproblemet med de aktuella förslagen tycks ligga i den extremt branta bron med ett gatuplan som når upp till eller över taket vid Katarinahissens nuvarande entré! (En bro som faktiskt inte behövs, trafiken flyter ju och kommer att minska förutspås det.)<br /><br />Redan på den grunden försvinner utsikten över Saltsjön betraktat från en punkt vilken som helst framför Stadsmuseet om tänker sig en horisontell linje som utgår från hissentréns tak. Det här har tydligen inte alla uppmärksammat, men det, och mycket annat, talar för ett bevarande av den nuvarande lösningen.<br /><br />Ett historiskt monument behöver inte vara perfekt utifrån dagens effektivitetstänkande, då finge man riva det mesta av stan, men det har en tilltalande arkitektur och att Slussen är ett byggnadsminne har väl ingen ifrågasatt, ett byggnadsminne som kan restaureas pietetsfullt och resultatet lär kunna bli minst lika bra som något av de presenterade förslagen och göra många glatt överraskade, samtidigt som alla kan pusta ut. Några fler hus får f ö inte plats på denna relativt trånga plats där styrkan ligger i just öppenheten. Låt oss slippa fler vansinnesexploateringar.<br /><br />Hela denna uppift visar f ö hur spretigt för att inte taktlöst och amatörmässigt dagens arkitekter behandlar det historiska stadsrummet.<br /><br />Tanken bakom den höga bron var väl att klämma in en galleria under gatuplanet, men gallerior är förhandlingsbara som fallet Odenplan visat och inget måste. Det kan finnas viktigare hänsyn som måste tas.<br /><br />Frågan är om man kan bygga mer på höjden på en plats som redan lider av denna svaghet. Det blir även alldeles för platt jämfört med det böljande och dynamiska formspråk som gör Slussen unik och värd att bevara.Anonymousnoreply@blogger.com