tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post4778657098509526750..comments2024-03-18T20:14:25.917+01:00Comments on Fredman på Kvarnberget: Förbindelserna över Saltsjö-MälarsnittetGöran Johnsonhttp://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-55130757239962739952010-11-19T11:16:04.268+01:002010-11-19T11:16:04.268+01:00Minskningen på Västerbron och vid Slussen är ca 56...Minskningen på Västerbron och vid Slussen är ca 56 procent jämfört med 1965. Trängselskatten har inte bidragit alls till detta, eftersom minskningen redan hade skett 2005 innan trängselskatten infördes.Antalet bilpassager över Saltsjö-Mälarsnittet i båda riktningarna under morgonens maxtimme beräknas i nuläget till drygt 25 000, eller nära kapacitetstaket. Utan nya förbindelser skulle antalet passager öka med nära 30 procent vilket innebär en situation nära trafikinfarkt framförallt på Essingeleden. Enligt de analyser som gjort i regionplanearbetet innebär Förbifart Stockholm tillsammans med en Österled i stället att trafiken över Saltsjö-Mälarsnittet ökar med ca 40 procent, men att kapacitetsutnyttjandet sjunker till drygt 70 procent. Det är framförallt Essingeleden som avslastas.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-15085980404717431882010-11-17T19:07:13.224+01:002010-11-17T19:07:13.224+01:00Hej Göran,
Du nämnder att biltrafiken på Västerbro...Hej Göran,<br />Du nämnder att biltrafiken på Västerbron och Slussen har minskat sedan 60-talet. Hur stor del av denna minskning tror du är hänförlig trängselskatten? Vilken effekt tror du att det skulle ha för Essingeleden om man införde trängselskatter även där? <br />I argumentationen för Förbifart Stockholm nämner man ofta att den är viktig för att avlasta innerstaden. Med hur många procent tror man att innerstaden kommer att avlastas?<br />MVH<br />Stellan ÅbergUnknownhttps://www.blogger.com/profile/07847673942747310591noreply@blogger.com