tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post6712667696376160793..comments2024-03-18T20:14:25.917+01:00Comments on Fredman på Kvarnberget: Biltrafikträngsel I StockholmGöran Johnsonhttp://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-58307256286547451882015-05-24T09:39:54.891+02:002015-05-24T09:39:54.891+02:00Hej Jan. Visst är trafiksystemet mycket ofullkomli...Hej Jan. Visst är trafiksystemet mycket ofullkomligt. Bussar och bilar utnyttjas bara till en bråkdel av sin kapacitet, Delar av infrastrukturen är outnyttjad samtidigt som folk trängs i andra delar. Själv tror jag att avgifter är det enklaste sättet att balansera utbud och efterfrågan.<br />Problemet är nog bara det att du och jag inte är särskilt representativa och avgifter inte särskilt populära, medan bilanvändarna är många och förbindelserna över Saltsjö-Mälarsnittet få..Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-74423402966918259032015-05-23T18:40:35.074+02:002015-05-23T18:40:35.074+02:00Tack för påpekandet. Jag borde själv ha tänkt till...Tack för påpekandet. Jag borde själv ha tänkt till när jag hittade bilden på nätet.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-15911433545694413402015-05-11T15:46:55.198+02:002015-05-11T15:46:55.198+02:00Hej Göran Johnson, skulle du vilja ange vilken väg...Hej Göran Johnson, skulle du vilja ange vilken väg som avbildas samt när högtrafiken du nämner inträffar i fotot med text "Bilköer i Los Angeles vid högtrafiktid."? Källa skulle också vara intressant att ta del av. <br /><br />Eller om du också framgent föredrar att låta någon annan prestera de där extra tankevarven kan du granska följande länk istället:<br />http://www.bricoleurbanism.org/whimsicality/when-photoshop-is-so-good-its-bad/Jonas Bergkvistnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-90286561762194390922015-04-14T17:04:53.672+02:002015-04-14T17:04:53.672+02:00Det här inlägget har ju redan besvarats i Dagens N...Det här inlägget har ju redan besvarats i Dagens Nyheter: http://www.dn.se/debatt/sa-kan-koerna-forsvinna-utan-dyra-vagbyggen/<br /><br />Att bygga bort bilträngsel med fler motorvägar måste vara det mest föråldrade koncept man kan komma på.Jan Wiklundhttp://www.yimby.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-55918802853284216382015-03-09T16:32:31.919+01:002015-03-09T16:32:31.919+01:00Förbifart Stockholm är inte en del av en ringled r...Förbifart Stockholm är inte en del av en ringled runt Stockholm, att sluta den cirkeln skulle man göra med Österleden, men det kommer nog aldrig ske nu när man bygger förbifarten i stället.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-90817012838529180672015-03-09T08:05:52.230+01:002015-03-09T08:05:52.230+01:00Fråga Lidingöborna och de som bor vid Valhallaväge...Fråga Lidingöborna och de som bor vid Valhallavägen om resultatet av öppningen av Norra Länken. Miljöpartisterna lyckades fördröja hela saken i över trettio år och nu sätter de in sina krafter på förbifarten förbi Stockholm. Stockholm och Tirana är de enda huvudstäder som....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-67799289752982544462015-03-08T07:50:27.171+01:002015-03-08T07:50:27.171+01:00Självklart behövs det fler vägförbindelser över Sa...Självklart behövs det fler vägförbindelser över Saltsjön/Mälaren. Problemet är att man prioriterar Förbifarten, som är ett vågspel i sammanhanget med sin långa anläggningstid, oöverskådliga budget och grumliga avlastningseffekt.<br /><br />Jag hade föredragit en fullbordad ringled med Österleden i tunnel under Djurgården. Om man lät Tvärbanan följa med och fortsätta via Ropsten till Universitetet och Solna station skulle även den kunde knytas ihop till en ringlinje, vilket skulle avlasta tunnelbanan och ge högre acceptans för nödvändiga ingrepp i nationalstadsparken. Jag har inte sett några jämförelser mellan Förbifarten och en färdigställd ringled gällande avlastning på Essingeleden. Men med tanke på att Nacka, Värmdö och Lidingö är kommuner med högt bilberoende, samtidigt som en ny jättestadsdel håller på att växa upp i Norra Djurgårdstaden, borde kombon Österleden/Tvärbanan ge väldigt mycket avlastning för pengarna.<br /><br />Förbifarten borde förvisso också byggas, men inte som motorvägstunnel utan som landsväg i ytläge med gång/cykelbanor och några vackra broar över Mälaren. Kapaciteten som dagens Förbifart planeras för borde istället spridas ut över fler Mälarförbindelser.Pellegringohttps://www.blogger.com/profile/12635774265755988729noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-33439663176169834112015-03-07T18:16:40.867+01:002015-03-07T18:16:40.867+01:00Det finns ingen brist på vägar. Det finns snarare ...Det finns ingen brist på vägar. Det finns snarare ett överskott på ensamåkande bilister i fordon som har kapacitet för 5 resenärer. DETTA är det grundläggande systemfelet, och går aldrig att bygga bort med nya trafikleder.<br />Men för all del: Bygg Förbifarten, "världens dyraste motorväg" . Men då skall den vara egenfinansierad av dem som använder den; krona för krona. Är de så många som påstås, och är deras ensamåkande så viktigt för samhällets fortbestånd som de själva anser, så blir det säkert hanterbart.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-41554210802891809302015-03-06T08:18:22.419+01:002015-03-06T08:18:22.419+01:00Det som kan irritera är att det finns proppar som ...Det som kan irritera är att det finns proppar som stoppar. Ofta i filer som står samtidigt som annat flyter. Smartare och vanare bilister finner sin väg med filbyten.<br />Detta gör att ovana köbesökare måste lägga en timmes marginal vid passage av staden.<br />Samtidigt som infartsparkeringarna är fulla!Opptihttps://www.blogger.com/profile/07729284854743120207noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-54785456941128591502015-03-05T22:48:17.922+01:002015-03-05T22:48:17.922+01:00Du har naturligtvis helt rätt. Det finns tusentals...Du har naturligtvis helt rätt. Det finns tusentals personer i vår stad som behöver bilen för att förflytta sig i staden -- även under rusningstrafik -- yrkesarbetare, handikappade, pensionärer, barnfamiljer, m.m. <br /><br />Men detta faktum tycks helt undgå cykel- och kollektivtrafikfundamentalisterna, som emellanåt kommer med helt huvudlösa förslag om att förbjuda bilen, och därmed ignorerar det faktum att vi inte alla är kontorsarbetande eller vid god vigör som kan cykla eller gå till jobbet, eller inte behöver bilen i sin yrkesutövning. När befolkningen ökar måste staden naturligtvis bygga både nya tunnelbanelinjer OCH nya vägar.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10282881912731308072noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-60966750407320071052015-03-05T22:26:42.852+01:002015-03-05T22:26:42.852+01:00Bilköerna tycks i varje fall vara värre i Stockhol...Bilköerna tycks i varje fall vara värre i Stockholm, jämfört med exempelvis Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Inte heller München, Barcelona, Milano, Amsterdam eller Madrid har lika stora trängselproblem. Jag tror att det framförallt hänger samman med att vi har extremt få förbindelser över Saltsjö-Mälarsnittet, som delar regionen i två jämnstora delar. Vi har Slussen, Centralbron, Västerbron och Essingeleden och ingen ny förbindelse har tillkommit på nästan 50 år. Sedan dess har befolkningen ökat med 800 000 personer eller 60 procent. Och den fortsätter att öka.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-66067832576383702922015-03-05T21:13:55.390+01:002015-03-05T21:13:55.390+01:00Vad du vet...Vad du vet...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-54546805519789021152015-03-05T18:59:33.589+01:002015-03-05T18:59:33.589+01:00Fundamental law of traffic economics:
Det går int...Fundamental law of traffic economics:<br /><br />Det går inte att bygga bort bilträngsel med nya väginvesteringar, det får bara fler personer att välja bilen och bosätta sig längre bort från arbetet.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.com