tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post7392849338110014672..comments2024-03-18T20:14:25.917+01:00Comments on Fredman på Kvarnberget: Arlanda bör ersätta BrommaGöran Johnsonhttp://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-69538493535329872322015-06-02T16:42:13.036+02:002015-06-02T16:42:13.036+02:00Bromma ligger ju också i Stockholms kommun, som ju...Bromma ligger ju också i Stockholms kommun, som ju faktiskt i princip slutat bygga hus-i-park. Iallafall på större nyexploaterade områden. Annedal är ju i princip planerat enligt kvarterstad och rutnät, det stora misslyckandet handlar mer om integration med angränsande områden.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-24155493765177528932015-06-01T13:49:56.816+02:002015-06-01T13:49:56.816+02:00Man kan också konstatera att det går 18 flyg idag ...Man kan också konstatera att det går 18 flyg idag från Umeå flygplats till Stockholm, väldigt små höjningar av landningsavgifter borde väll rimligen locka fram större flygplan och färre avgångar. Det skulle bli mindre valmöjlighet för konsumenter, men knappast mindre kapacitet till/från Stockholm i rusningstrafik.<br /><br />Allt detta går säkert att åstadkomma ganska enkelt med bra prissättning.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-35424478350962600192015-05-31T21:44:17.042+02:002015-05-31T21:44:17.042+02:00Visst finns det ledig kapacitet på Arlanda utanför...Visst finns det ledig kapacitet på Arlanda utanför maxtimmen. Heathrow har 70 milj passagerare årligen på två banor och Gatwick 38 miljoner på en enda bana. Arlanda med 20 miljoner passagerare klarar max 84 flygplansrörelser per timme, medan Gatwick har 55. Det handlar delvis om större plan etc, men visst känns det lite underligt. Accepterar vi att sprida ut starterna lite finns mycket kapacitet kvar.<br />Men många orter i landet trafikeras av mindre plan och bolag som inte kan konkurrera om de attraktivaste avgångarna, och denna trafik riskerar då att försvinna.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-12072155694540713462015-05-31T15:03:40.067+02:002015-05-31T15:03:40.067+02:00Jag håller med Pellegringo. Både läget och all erf...Jag håller med Pellegringo. Både läget och all erfarenhet talar för att om Bromma bebyggs så blir det med ett förvuxet Annedal. Det byggs ju inte ens stad på Södermalm; sannolikheten att man skulle lyckas eller ens försöka i Bromma känns minimal.<br /><br />Det om det. När det gäller själva flygplatsproblemet hade det logiska varit att använda Tullinge flygplats, där det fanns två nästan outnyttjade rullbanor efter att Flygvapnet lämnade och dessutom järnvägsförbindelse i direkt anslutning till flygplatsområdet. Men Tullinge lade man ner för att bygga bostäder, än idag förstår jag inte varför.<br /><br />Jag ställer mig samtidigt oerhört frågande till att Arlanda behöver en fjärde bana. Heathrow har t.ex. bara två. Det måste ju gå att utnyttja Arlanda mer effektivt än man gör idag, alla flyg kanske inte behöver avgå vid precis samma tid?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-45520154404283636602015-05-31T09:46:06.280+02:002015-05-31T09:46:06.280+02:00Jag är också optimistisk. Även om det byggs mycket...Jag är också optimistisk. Även om det byggs mycket dåligt nu så känns det ändå som att den generella trenden är mer traditionella stadsmiljöer. Och vid den tiden det eventuellt skulle vara aktuellt att planera Bromma, så borde den trenden vara tillräckligt stark för att medverka till en positiv utveckling.<br /><br />PS Kul att du kommit igång med bloggen igen Göran!Hampus Thttps://www.blogger.com/profile/15134500623750509059noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-74686926847873626792015-05-30T19:00:21.793+02:002015-05-30T19:00:21.793+02:00Naturligtvis bör Bromma bebyggas med tät, promenad...Naturligtvis bör Bromma bebyggas med tät, promenadvänlig blandstad med traditionell kvartersbebyggelse och ett rutnät av gator som ansluter sömlöst till omgivande stadsdelar som du säger. Skalan bör enligt min mening vara måttlig, vilket kan handla om 6-8 våningar och enstaka lite högre byggnader. Det bör också finnas parker med hög kvalitet och gärna trädplanterade gator. Allt detta går bra att förena i en modern/klassisk kvartersstad som erbjuder att rikt stadsliv, goda förutsättningar för gång- och cykeltrafik och bra kollektivtrafik. Jag är kanske mer optimistisk än du, och tror att det går att genomföra, kanske genom en stark opinionsbildning om detta krävs. Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-15277421839685250092015-05-30T14:25:21.091+02:002015-05-30T14:25:21.091+02:00För mig beror frågan om Brommas nedläggning helt o...För mig beror frågan om Brommas nedläggning helt och hållet på vilken typ av ersättningsbebyggelse som planeras. Jag skulle stödja en nedläggning om jag visste att vi istället skulle få en tät, promenadvänlig blandstad med traditionell kvartersbebyggelse i måttlig skala och ett rutnät av gator som ansluter sömlöst till omgivande stadsdelar. Alltså ungefär som städer byggdes ända tills modernismens idéer tog över under mellankrigstiden. Den typen av bebyggelse är svårslagen, både trivselmässigt och samhällsekonomiskt. <br /><br />Men hur stor är chansen att vi får det? Även mitt i innerstan, där förutsättningarna för en sömlös kvartersstad är perfekta lyckas man ändå nu för tiden bygga enklavliknande bostadsområden med svag integration i övriga staden. Hur ska det då inte bli på flygplatsområdet som ju är uppfört just med tanke på att vara avskilt, med bara en tillfartsväg och en omgivning som “vänder ryggen till”? Att förverkliga min dröm om en integrererad blandstad kommer att kräva jätteinsatser även utanför flygplatsområdet, allifrån att åtgärda Ulvsundaledens barriäreffekt till att förtäta och anlägga nya gatunät i angränsande villaområden. Inget idealt område att sätta tänderna i för gamla hederliga stadsbyggare, med andra ord. <br /><br />För de modernistiska stadsplanerarna vore däremot Bromma en våt dröm; en klart avgränsad, jungfrulig sandlåda där de kan experimentera fritt med sina principer om funktionsseparering och annat. Därför tror jag nog att vi kan vänta oss det gamla vanliga när det gäller Bromma, ännu mera Skarpnäck eller Annedal alltså. Och därför ser jag nog helst att flygplatsen får vara kvar.Pellegringohttps://www.blogger.com/profile/12635774265755988729noreply@blogger.com