tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post8453947867109065873..comments2024-03-18T20:14:25.917+01:00Comments on Fredman på Kvarnberget: Befolkningsökningen ställer krav på regionenGöran Johnsonhttp://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-84887982388525068712017-03-14T17:29:35.111+01:002017-03-14T17:29:35.111+01:00Biltrafiken i innerstaden har ju hållits stabilt e...Biltrafiken i innerstaden har ju hållits stabilt efter trängselskatten samtidigt som befolkningen ökat. Så utan särskilt aggressiva åtgärder verkar bilåkandet/invånare minska.<br /><br />Att öka kollektivtrafiken genom att sätta in fler bussar går ju att göra med minimala investeringar. Inget stort problem. <br /><br />Måttliga differentierade avgifter för kollektivtrafik baserat på tid på dagen skulle också räcka långt (även om vi nog har ganska hyggligt med kapacitet när citybanan och blå linjen över Södermalm är färdig).<br /><br />Österleden som en bro med 1+1 bussfil + GC skulle nog kunna transportera halva antalet i rusningstid som Österleden, till en bråkdel av kostnaden. Sundsvallssfjärden-bron kostade 1.5 miljarder.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-33475837542664047522017-03-12T20:10:18.333+01:002017-03-12T20:10:18.333+01:00Det finns en mycket stor potential i ........samåk...Det finns en mycket stor potential i ........samåkning !<br /><br />Det är nämligen så att biltrafiken i rusningstid i dag kräver 90.000 5-personers fordon för att förflytta 100.000 personer (avrundat).<br /><br />Det är ett skrattretande tydligt exempel på bilismens status som helig ko att en dylik omständighet helt förbigås med tystnad.Anonymousnoreply@blogger.com