tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post8619636124241672305..comments2024-03-18T20:14:25.917+01:00Comments on Fredman på Kvarnberget: Långsammare Gotlandsfärjor?Göran Johnsonhttp://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-628025319339899362013-05-07T22:12:18.440+02:002013-05-07T22:12:18.440+02:00Jag är väll mest principiellt mot att man ska subv...Jag är väll mest principiellt mot att man ska subventionera bränsle, ännu mer om det bara är för en del invånare. Man ska ha riktigt bra skäl för kraftiga marknadsstörningar, och det här är inte ett riktigt bra skäl (tycker det är ät bättre argument än koldioxiden, även om det är lite förvänt när man samtidigt har subventioner och straffskatter). Påminner mer om subventionerad bensin i Indonesien eller Indien.<br /><br />Gotlänningar kan ju ta bilen till flygplatsen för övrigt.<br /><br />Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-65213138781162228522013-05-06T17:27:29.731+02:002013-05-06T17:27:29.731+02:00Alla ska inte till Visby, dit man kan flyga. Det f...Alla ska inte till Visby, dit man kan flyga. Det finns också en omfattande landsbygd där det nästan alltid krävs bil, vilket förutsätter färjor. I en värld där det krävs allt snabbare förbindelser och där regionerna integreras mer och mer skulle Gotland alltså gå den motsatta vägen med långsammare förbindelser. Jag tror tyvärr att det skulle innebära övervägande nackdelar för öns ekonomiska utveckling, och det innebär inte nägon bättre samhällsekonomi. Och som Lejeune ifrågasätter: "Om nu koldioxiden är ett verkligt problem...?"Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-44834253578108798462013-05-06T16:45:26.841+02:002013-05-06T16:45:26.841+02:00Om nu koldioxiden är ett verkligt problem...?Om nu koldioxiden är ett verkligt problem...?Lejeunehttps://www.blogger.com/profile/09961207778189181610noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-63523840654708990242013-05-06T00:19:42.095+02:002013-05-06T00:19:42.095+02:00Det är svårt att jämför en färja med ett flyg, men...Det är svårt att jämför en färja med ett flyg, men det är nog så att långsammare färjor, och lite mer flyg, skulle ge både lägre koldioxidutsläpp och bättre samhällsekonomi.<br /><br />Om passagerare som värderar tid mer än pengar tar flyget, och de som värderar pengar mer än tid tar färjan blir resursutnyttjandet betydligt bättre.<br /><br />Snabbfärjerna är så koldioxidproducerande att enbart långsamma godsfärjor samt flyg för nästan alla passagerare troligtvis skulle ge lägre koldioxidutsläpp.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-81204663932610927072013-05-04T22:56:54.750+02:002013-05-04T22:56:54.750+02:00Nuvarande färjor transporterar passagerare, bilar ...Nuvarande färjor transporterar passagerare, bilar och gods medan flyget (i stort sett) bara transporterar passagerare. Utsläppen per passagerare beror alltså på hur man väljer att fördela utsläppen på dessa kategorier. Framtida färjor kan göras miljövänligare med annan teknik och annat bränsle (t ex LNG) om man ställer krav på detta vid upphandlingen.Göran Johnsonhttps://www.blogger.com/profile/13384149959142980905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3594702210715938588.post-67318256916822744402013-05-04T19:46:53.594+02:002013-05-04T19:46:53.594+02:00Nu är ju snabb-färjorna ännu sämre än flyget. Så h...Nu är ju snabb-färjorna ännu sämre än flyget. Så hur man än ser på det så blir långsammare resor än förbättring för miljön.Martinhttps://www.blogger.com/profile/00386161860519318623noreply@blogger.com