Julafton, längst nere i Sergels Torg,
där står åtta poliser på vakt.
Och drager om människans ordning försorg
som just dansar därute i takt.
En liten förskrämd och förfärader hop
som nu dansar, när natten sig sänkt
till botten utav den förfärliga grop
som dock var så förunderligt tänkt.
Och bakom polisernas rad
stiger skuggor och andar och spökelser fram
av män i vår slagrörda stad,
som mår illa där dom stilla
står och skådar sin skam.
Var det så här det var ment!
Det var spel om en stad, det var inte ment alls.
Strunt i det, för nu är det för sent!
Titta på nu, vi dansar er Lyckodrömsvals.
Kom hit vem som vill, och som vill ta del,
du som tänkte rätt, fast det vart rätt!
Och du som tänkt fel, fast det vart så fel,
kom här dansar vi tätt, tätt, tätt.
Vi ska dansa, vi ska dansa i vår Lyckodrömsvals,
vi ska dansa, vi ska dansa i vår Lyckodrömsvals!
Kom frysande snutar och valsa ett slag,
ta i ring under svarta fasader.
Kom hit och glöm bort, denna endaste dag,
Trading Center och grå ambassader.
Glöm bort uniformer och regler och tvång,
glöm att plikten och ordningen kallar.
Glöm koppel och bricka, pistol och batong
och glöm bort demonstranternas skallar!
Kom lapplisa, kasta blocket min syster
och dansa med gasade förstadsbilister
från Järva och Märsta, från Rågsved och Farsta,
från Tyresö, Boo och Trångsund!
Och kom ni med, alla nerlagda bönder
och bortlagda jobbare, dansa och glöm
att ni släpas omkring och blir fösta som boskap
o Lyckoplanerarnas dröm.
Kom Lyckoplanerare, kom allihop,
dansa på och låt klackarna smälla.
Vi dansar i samma förfärliga grop,
vi är fångade i samma fälla!
Vi dansar vår Lyckodrömsvals.
Kom bankirer, komm'nalgubbar, bara stig fram,
dans' på för här blåser det kallt!
Står vi stilla mår vi illa,
när vi skådar vår skam.
Var det så här det var ment!
Det var spel om ett folk, det var inte ment alls.
Strunt i det, för nu är det för sent!
Titta på nu, vi dansar en Lyckodrömsvals.
Kom Sverige och slå på ditt himlaspel,
du som kallas ett experiment!
Kom du som har tänkt, fast det vart så fel
och känt fel, fast du har känt!
Vi ska dansa, vi ska dansa i vår Lyckodrömsvals,
vi ska dansa, vi ska dansa i vår Lyckodrömsvals!
Olle Adolphsson, Vals på Sergels torg
Alternativ jul började firas i Stockholm i Sverige år 1968, som en protest mot kommersialiseringen av julen. Vi som firade alternativjulen var studenter, politiska aktivister, kristna radikaler, hembygdsföreningsfolk, pensionärer, syföreningsdamer och hemlösa. Vi var både på Stadsmuseum, som uppläts av museichefen Bo Lagercrantz, och på Konstfack men inte på Sergels torg.
Vals på Sergels torg skrevs av Olle Adolphsson med anledning av Stockholms stads julaftonsfirande på Plattan vid Sergels Torg. Den finns inspelad 1969 på albumet På gott och ont. Under de nersläckta affärskomplexens stenmassor, som hotade att välta ner över plattan, dansade 20 människor, varav hälften utgjordes av ett anställt folkdanslag. Musiken var ett ödsligt ekande dragspel. Samlingen bevakades av 8 poliser.
David Helldén i mitten.
Idén till utformningen av Sergels Torg kom från arkitekten David Helldén, som anställdes på Stockholms stadsplanekontor 1946 för att arbeta med citysaneringen. Helldén ritade den första Hötorgsskrapan närmast Konserthuset, Hötorgshallen och Sergelteatern. Han utarbetade förslaget till Sergels torg, med trappan, torget med triangelmönstret och bassängen.
Edvin Öhrström
Den 37 m höga glaspelaren som väger 130 ton utformades av Edvin Öhrström och kom på plats 1974. Den heter officiellt "Kristall, vertikal accent i glas och stål". Jag besökte Öhrströms ateljé i Saltsjöbaden i slutet av 1960-talet och tittade på modellerna till glaspelaren. Tanken var att det skulle rinna vatten längs dess kanter, men det lyckades man inte få till. Den fanns inte på plats när Olle Adolphsson skrev Vals på Sergels torg.
där står åtta poliser på vakt.
Och drager om människans ordning försorg
som just dansar därute i takt.
En liten förskrämd och förfärader hop
som nu dansar, när natten sig sänkt
till botten utav den förfärliga grop
som dock var så förunderligt tänkt.
Och bakom polisernas rad
stiger skuggor och andar och spökelser fram
av män i vår slagrörda stad,
som mår illa där dom stilla
står och skådar sin skam.
Var det så här det var ment!
Det var spel om en stad, det var inte ment alls.
Strunt i det, för nu är det för sent!
Titta på nu, vi dansar er Lyckodrömsvals.
Kom hit vem som vill, och som vill ta del,
du som tänkte rätt, fast det vart rätt!
Och du som tänkt fel, fast det vart så fel,
kom här dansar vi tätt, tätt, tätt.
Vi ska dansa, vi ska dansa i vår Lyckodrömsvals,
vi ska dansa, vi ska dansa i vår Lyckodrömsvals!
Kom frysande snutar och valsa ett slag,
ta i ring under svarta fasader.
Kom hit och glöm bort, denna endaste dag,
Trading Center och grå ambassader.
Glöm bort uniformer och regler och tvång,
glöm att plikten och ordningen kallar.
Glöm koppel och bricka, pistol och batong
och glöm bort demonstranternas skallar!
Kom lapplisa, kasta blocket min syster
och dansa med gasade förstadsbilister
från Järva och Märsta, från Rågsved och Farsta,
från Tyresö, Boo och Trångsund!
Och kom ni med, alla nerlagda bönder
och bortlagda jobbare, dansa och glöm
att ni släpas omkring och blir fösta som boskap
o Lyckoplanerarnas dröm.
Kom Lyckoplanerare, kom allihop,
dansa på och låt klackarna smälla.
Vi dansar i samma förfärliga grop,
vi är fångade i samma fälla!
Vi dansar vår Lyckodrömsvals.
Kom bankirer, komm'nalgubbar, bara stig fram,
dans' på för här blåser det kallt!
Står vi stilla mår vi illa,
när vi skådar vår skam.
Var det så här det var ment!
Det var spel om ett folk, det var inte ment alls.
Strunt i det, för nu är det för sent!
Titta på nu, vi dansar en Lyckodrömsvals.
Kom Sverige och slå på ditt himlaspel,
du som kallas ett experiment!
Kom du som har tänkt, fast det vart så fel
och känt fel, fast du har känt!
Vi ska dansa, vi ska dansa i vår Lyckodrömsvals,
vi ska dansa, vi ska dansa i vår Lyckodrömsvals!
Olle Adolphsson, Vals på Sergels torg
Alternativ jul började firas i Stockholm i Sverige år 1968, som en protest mot kommersialiseringen av julen. Vi som firade alternativjulen var studenter, politiska aktivister, kristna radikaler, hembygdsföreningsfolk, pensionärer, syföreningsdamer och hemlösa. Vi var både på Stadsmuseum, som uppläts av museichefen Bo Lagercrantz, och på Konstfack men inte på Sergels torg.
Vals på Sergels torg skrevs av Olle Adolphsson med anledning av Stockholms stads julaftonsfirande på Plattan vid Sergels Torg. Den finns inspelad 1969 på albumet På gott och ont. Under de nersläckta affärskomplexens stenmassor, som hotade att välta ner över plattan, dansade 20 människor, varav hälften utgjordes av ett anställt folkdanslag. Musiken var ett ödsligt ekande dragspel. Samlingen bevakades av 8 poliser.
David Helldén i mitten.
Idén till utformningen av Sergels Torg kom från arkitekten David Helldén, som anställdes på Stockholms stadsplanekontor 1946 för att arbeta med citysaneringen. Helldén ritade den första Hötorgsskrapan närmast Konserthuset, Hötorgshallen och Sergelteatern. Han utarbetade förslaget till Sergels torg, med trappan, torget med triangelmönstret och bassängen.
Edvin Öhrström
Den 37 m höga glaspelaren som väger 130 ton utformades av Edvin Öhrström och kom på plats 1974. Den heter officiellt "Kristall, vertikal accent i glas och stål". Jag besökte Öhrströms ateljé i Saltsjöbaden i slutet av 1960-talet och tittade på modellerna till glaspelaren. Tanken var att det skulle rinna vatten längs dess kanter, men det lyckades man inte få till. Den fanns inte på plats när Olle Adolphsson skrev Vals på Sergels torg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar