FP vill enligt SvD dra tunnelbana till Täby. Detta var också den ursprungliga tanken, redovisad i 1965 års tunnelbaneplan. Tunnelbanan till Mörby centrum öppnades 1978, för 34 år sedan. Det var de konservativa täbyborna och deras valda kommunalpolitiker som 1981 stoppade landstinget att bygga linjen vidare till Täby för 30 år sedan. Det har inneburit att en regiondel som har mer än 200 000 inånare och siktar mot 300 000 invånare i framtiden idag har regionens sämsta kollektivtrafik. Tunnelbanan stannar forfarande i Mörby där resenärerna får byta till buss.
Peter Viinapuu visar för DN:s läsare var tunneln slutar i Mörby.
Enligt DN tycker också Peter Viinapuu, vd för MTR som kör Stockholms tunnelbana på entreprenad, att en förlängning av tunnelbanan norrut till Täby centrum vore en bra satsning. Roslagsbanan slutar vid Östra station, där de flesta får byta till tunnelbana. Den mer än 100 år gamla Roslagsbanan är dessutom enkelspårig på de yttre delarna, vilket begränsar kapaciteten och komplicerar tågföringen. Visst är det bra att värna om kulturhistoriska minnesmärken, men den envisa fokuseringen på Roslagsbanan har inneburit att kollektivtrafiken i sektorn har kommit att släpa efter andra jämförbara delar av regionen. Enligt SL har nordostsektorn regionens lägsta kollektivtrafikandel.
Tunnelbanan slutar fortfarande i Mörby
På försommaren initierades en förstudie om kollektivtrafiken till nordostsektorn, som ska titta på olika spårbundna alternativ, till exempel ytterligare förbättringar av Roslagsbanan, en förlängning av tunnelbanan, en ny järnvägslinje, en tvärbana från Solna till Danderyd och nya busslinjer. En tunnelbaneförlängning från Mörby till Täby är en betydligt enklare åtgärd jämfört med en tunnelbana till Nacka, som på något sätt behöver passera under Strömmen. Samtidigt kanske den inte är den mest effektiva förbättringsåtgärden. Alla resenärer ska ju inte in till T-Centralen och många kommer fortfarande att behöva byta till tunnelbanan även om det sker i Täby i stället för i Danderyd. Tidigare studier har till exempel visat att en pendeltågslinje som avgrenas i Solna till Nordost skulle ge snabbare resor för fler samtidigt som det skulle ge möjlighet till tvärresande från nordost till det arbetsplatstäta Solna. Med tunnelbana kommer man antagligen att behöva förlänga Tvärbanan från Solna till Nordost.
Pendeltåg vid Barkarby station.
En pendeltågsgren skulle dessutom lättare än tunnelbanan kunna förlängas längre ut i sektorn på grund av den högre hastigheten. Samtidigt blir naturligtvis investeringskostnaderna högre.
Nedläggning av delar av Roslagsbanan är politiskt kontroversiellt, i varje fall så länge man inte kan visa att det finns bättre alternativ. De som håller fast vid Roslagsbanan vill i stället dra den vidare i tunnel till innerstaden, vilket naturligtvis skulle utesluta såväl tunnelbane- som pendeltågsalternativ.
Roslagsbanan vid Djursholms Ösby.
Folkpartiinitiativet om tunnelbanan till Täby är positivt, på så sätt att man från politiskt håll äntligen visar större intresse för kollektivtrafiken till nordost. Det tråkiga är bara att politikerna oftast vill peka på de konkreta lösningarna redan innan utredningarna är gjorde. Det kan bara leda till alltför tidiga låsningar.
Peter Viinapuu visar för DN:s läsare var tunneln slutar i Mörby.
Enligt DN tycker också Peter Viinapuu, vd för MTR som kör Stockholms tunnelbana på entreprenad, att en förlängning av tunnelbanan norrut till Täby centrum vore en bra satsning. Roslagsbanan slutar vid Östra station, där de flesta får byta till tunnelbana. Den mer än 100 år gamla Roslagsbanan är dessutom enkelspårig på de yttre delarna, vilket begränsar kapaciteten och komplicerar tågföringen. Visst är det bra att värna om kulturhistoriska minnesmärken, men den envisa fokuseringen på Roslagsbanan har inneburit att kollektivtrafiken i sektorn har kommit att släpa efter andra jämförbara delar av regionen. Enligt SL har nordostsektorn regionens lägsta kollektivtrafikandel.
Tunnelbanan slutar fortfarande i Mörby
På försommaren initierades en förstudie om kollektivtrafiken till nordostsektorn, som ska titta på olika spårbundna alternativ, till exempel ytterligare förbättringar av Roslagsbanan, en förlängning av tunnelbanan, en ny järnvägslinje, en tvärbana från Solna till Danderyd och nya busslinjer. En tunnelbaneförlängning från Mörby till Täby är en betydligt enklare åtgärd jämfört med en tunnelbana till Nacka, som på något sätt behöver passera under Strömmen. Samtidigt kanske den inte är den mest effektiva förbättringsåtgärden. Alla resenärer ska ju inte in till T-Centralen och många kommer fortfarande att behöva byta till tunnelbanan även om det sker i Täby i stället för i Danderyd. Tidigare studier har till exempel visat att en pendeltågslinje som avgrenas i Solna till Nordost skulle ge snabbare resor för fler samtidigt som det skulle ge möjlighet till tvärresande från nordost till det arbetsplatstäta Solna. Med tunnelbana kommer man antagligen att behöva förlänga Tvärbanan från Solna till Nordost.
Pendeltåg vid Barkarby station.
En pendeltågsgren skulle dessutom lättare än tunnelbanan kunna förlängas längre ut i sektorn på grund av den högre hastigheten. Samtidigt blir naturligtvis investeringskostnaderna högre.
Nedläggning av delar av Roslagsbanan är politiskt kontroversiellt, i varje fall så länge man inte kan visa att det finns bättre alternativ. De som håller fast vid Roslagsbanan vill i stället dra den vidare i tunnel till innerstaden, vilket naturligtvis skulle utesluta såväl tunnelbane- som pendeltågsalternativ.
Folkpartiinitiativet om tunnelbanan till Täby är positivt, på så sätt att man från politiskt håll äntligen visar större intresse för kollektivtrafiken till nordost. Det tråkiga är bara att politikerna oftast vill peka på de konkreta lösningarna redan innan utredningarna är gjorde. Det kan bara leda till alltför tidiga låsningar.
Hej!
SvaraRaderaVill bara påpeka att det är denna pendeltågssträckning som SL nu utreder:
http://www.infrastrukturnyheter.se/2012/01/f-rslag-p-tv-rf-rbindelser-i-norra-stockholm
Mvh David Tiberg
Hej!
SvaraRaderaEn kombination av förlängning av röd linje och även grön linje från odenplan via nya karolinska-solna station-danderyds sjukhus skulle ge många av de fördelar som en pendel ger, fortfarande till ett lägre pris än pendeln eftersom det även löser försörjningen för nya karolinska.