Jag trodde nästan att jag hade sagt mitt om Slussen. Men så detta. ”Jag är ingen ruinromantiker, men jag älskar den här fantastiska konstruktionen som har fungerat sedan 1935”, säger Tomas Rudin, socialdemokraternas nya borgarråd enligt DN. Så vad är han om inte ruinromantiker? Teknikfreak? Bilfreak? För vad är den befintliga slussen annat än en teknikhistorisk dröm, en motorvägskorsning mitt inne i den historiska stadskärnan, en parentes från den tid, då vi trodde att det var bilsamhället som skulle lösa alla problem, och ingen annan förbindelse ännu fanns över Mälaren.
Slussen är byggd för bilar, bilar och åter bilar, inte för kollektivtrafik, fotgängare och cyklister. Det kan vara fascinerande att betrakta trafikmaskineriet från Katarinahissen, men det är inte lika fascinerande att som fotgängare trassla sig fram i de mörka gångarna eller på de smala trottoarerna. Och om man är kritisk mot de föreslagna åtta körfälten över vattnet som finns med i nuvarande förslag, varför då förorda att den gamla Slussen rekonstrueras med sina tolv körfält? Det är för mig fullständigt obegripligt.
Låt oss efter åratal av diskussioner äntligen komma till skott, så att vi får uppleva den nya Slussen under min livstid. Det finns många förbättringar att göra i nuvarande förslag, men låt oss slippa att börja om från början.
Tomas Rudin, besinna dig! Det spelar ingen roll om det skulle bli billigare att rekonstruera nuvarande Slussen. Det är inte det frågan handlar om utan vad Stockholmarna vill ha. En miljö anpassad för människor och inte för bilar. Låt sista ordet vara sagt i den frågan, Tomas Rudin!
Nu tycker ju inte jag att det nya förslaget är anpassat för människor heller... Möjligen proffs då.
SvaraRaderaMindre utrymme för bilar och mer för bussar, fotgängare och cyklister är väl ändå ett steg i rätt riktning, eller hur?
SvaraRaderaEtt av klöverbladen skulle man fakriskt kunna integrera i överdäckningen och bevara av rent museala skäl, så här:
SvaraRaderahttp://stockholm201.blogspot.com/2010/04/en-kringla-at-betongkramarna.html