Stockholms stad är Europas åttonde stad med avseende på mest trängsel i trafiken. Detta enligt TomTom European Traffic Index 2013, som SvD refererar till idag.
Europas värsta städer med avseende på trängsel i biltrafiken, procentuell tidsförlust.
För Stockholms del innebär det en försämring sedan 2012, då Stockholm bara var 13:e sämsta stad med avseende på trängsel i trafiken. I genomsnitt förlängs varje bilresa med 36 procent, jämfört med den tid det skulle ta utan trängsel. Det är på samma nivå som Rom och Paris, men båda dessa städer är större, Paris mycket större. Det är också på samma nivå som till exempel Los Angeles, en stad som brukar utmålas som helvetet på jorden när det gäller bilköer. Los Angeles-bon förlorar årligen 72 timmar i trafiken.
Bilköer i Los Angeles vid högtrafiktid.
Enligt TTET Index 2013 förlorar stockholmsbilisterna 44 minuter per timme i högtrafiktid. Jag brukar inte köra bil själv i högtrafiktid, men minns med fasa en taxifärd en fredagseftermiddag från Arlanda till Södermalm, som tog bortåt två timmar i stället för de 30-35 minuter den brukar ta i lågtrafiktid.
Genomsnittlig tidsförlust vid högtrafiktid i Stockholm 2013 enligt TTET.
De värsta köerna finns på Essingeleden-Norra länken, Söderleden-Centralbron-Klarastrandsleden, Södertäljevägen från Kungens kurva till Essingeleden, Uppsalavägen, Södra länken, Bergshamravägen, Drottningholmsvägen mellan Essingeleden och Alvik, Roslagsvägen och Valhallavägen. Sedan 2013 har Norra länken öppnats till Ropsten, så köerna på Valhallavägen har nog försvunnit.
Många miiljöpartister och vänsterpartister bor ju på Södermalm och drabbas sällan själv av dessa bilköer. Men bara 15 procent av regionens befolkning bor i innerstaden, det område som har bäst kollektivtrafik i hela regionen.
De politiker som har beslutat om att Förbifart Stockholm ska byggas, trots motstånd från främst Miljöparti och Vänsterparti, har nog trafiksituationen generellt i regionen ganska klart för sig. Snart kommer nog också frågan om när och hur Österleden ska byggas att komma upp på bordet, nu när bygget av Förbifarten har kommit igång igen.
Uppdatering 23 maj
Som påpekats i en av kommentarerna nedan är trafikbilden från Los Angeles som jag hittat på nätet fejkad. Med lite photoshoppande har betydligt fler bilar och körfält tillkommit. Den riktiga bilden ser ut så här. Tack Jonas!
Fortfarande mycket trafik förstås, men inte alls samma trängsel.
Europas värsta städer med avseende på trängsel i biltrafiken, procentuell tidsförlust.
För Stockholms del innebär det en försämring sedan 2012, då Stockholm bara var 13:e sämsta stad med avseende på trängsel i trafiken. I genomsnitt förlängs varje bilresa med 36 procent, jämfört med den tid det skulle ta utan trängsel. Det är på samma nivå som Rom och Paris, men båda dessa städer är större, Paris mycket större. Det är också på samma nivå som till exempel Los Angeles, en stad som brukar utmålas som helvetet på jorden när det gäller bilköer. Los Angeles-bon förlorar årligen 72 timmar i trafiken.
Bilköer i Los Angeles vid högtrafiktid.
Enligt TTET Index 2013 förlorar stockholmsbilisterna 44 minuter per timme i högtrafiktid. Jag brukar inte köra bil själv i högtrafiktid, men minns med fasa en taxifärd en fredagseftermiddag från Arlanda till Södermalm, som tog bortåt två timmar i stället för de 30-35 minuter den brukar ta i lågtrafiktid.
Genomsnittlig tidsförlust vid högtrafiktid i Stockholm 2013 enligt TTET.
De värsta köerna finns på Essingeleden-Norra länken, Söderleden-Centralbron-Klarastrandsleden, Södertäljevägen från Kungens kurva till Essingeleden, Uppsalavägen, Södra länken, Bergshamravägen, Drottningholmsvägen mellan Essingeleden och Alvik, Roslagsvägen och Valhallavägen. Sedan 2013 har Norra länken öppnats till Ropsten, så köerna på Valhallavägen har nog försvunnit.
Många miiljöpartister och vänsterpartister bor ju på Södermalm och drabbas sällan själv av dessa bilköer. Men bara 15 procent av regionens befolkning bor i innerstaden, det område som har bäst kollektivtrafik i hela regionen.
De politiker som har beslutat om att Förbifart Stockholm ska byggas, trots motstånd från främst Miljöparti och Vänsterparti, har nog trafiksituationen generellt i regionen ganska klart för sig. Snart kommer nog också frågan om när och hur Österleden ska byggas att komma upp på bordet, nu när bygget av Förbifarten har kommit igång igen.
Uppdatering 23 maj
Som påpekats i en av kommentarerna nedan är trafikbilden från Los Angeles som jag hittat på nätet fejkad. Med lite photoshoppande har betydligt fler bilar och körfält tillkommit. Den riktiga bilden ser ut så här. Tack Jonas!
Fortfarande mycket trafik förstås, men inte alls samma trängsel.