Alltsedan Nya Karolinska öppnade har vi praktiskt taget dagligen läst om trubbel och kaos, it-system som ligger nere och hur andra sjukhus behöver ta över patienter. I dagens DN ägnas ett helt uppslag om hur Stockholms läns landsting betalar ut miljontals kronor i konsultarvode till nyexaminerade managementkonsulter i 25-30-årsålderna utan tidigare erfarenhet av sjukvård, men med timarvoden på 2 600-2 800 kronor. En konsult kan tjäna 700 000 kronor på en månad men på fakturorna saknas specifikationer på vad som har utförts. Flertalet fakturor har samma person som referens som tidigare arbetat på konsultbolaget. Någon jävsutredning har dock aldrig genomförts.
Nya Karolinska sjukhuset.
Jurister anser att detta är brottsligt och borde leda till åtal. ”Det borde vara straffbart”, säger Joakim Nergelius, professor i juridik. ”Det kan handla om trolöshet mot huvudman.” Han har aldrig skådat någon liknande penningrullning. Madeleine Leijonhufvud, professor emerita i juridik håller med.
Själv har jag omkring 20 års erfarenhet av upphandling, dels som beställare, dels som utförare (dock inte samtidigt). Jag har gått fler kurser om offentlig upphandling, och jag måste tillstå att även jag är häpen över denna till synes totala brist på offentlig kontroll och dessa orimliga taxor. Standardtimlön på 2 600-2 800 kronor betalas för juniorkonsulter med pengar som kommer från vår landstingsskatt, som vi trodde skulle användas till bra sjukvård och kollektivtrafik. Jag säger som en del andra: ”Vad fan får jag för pengarna?”
Men dessutom kan man i samma DN läsa om det kaos som har uppstått i pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen. Den av landstinget sedan en vecka införda skipstop-trafiken, där vissa tåg inte stannar vid ett antal stationer, har snarast varit ett fiasko med förseningar och inställda tåg, vilket ytterligare har förvärrat situationen. Man lyckas inte få ut tillräckligt många tåg i trafik, och tågen är dessutom för korta.
Trängsel på pendeltågstationer.
En bidragande förklaring till eländet tycks vara att den tågtäthet på 24 tåg i timmen som tidigare utlovats sänkts till 16 tåg i timmen, trots att den nya Citybanan skulle bidra till en kapacitetsökning. Men ligger felet hos det borgerligt styrda landstinget som svarar för trafiken, hos MTR som kör tågen eller hos den rödgröna regeringen som står för infrastrukturen? Problemet fanns redan innan skip-stoptrafiken, det har bara förvärrats. Kanske det är ett problem att låta ett bolag i Hong Kong köra tåg i Sverige. Blir det inte bättre tar folk bilen, men det är inte heller någon lösning.
Citybanan kostar 16,8 miljarder kronor att bygga enligt Trafikverket.
Alla skyller ifrån sig. Men problemen kan bara bli värre. Regionen växer befolkningsmässigt med 100 000 invånare på tre år. På 10 år blir det 334 000 nya invånare som behöver fungerande sjukvård och kollektivtrafik, För att inte tala om bostäder. I alla fall om man ska tro landstingets senaste prognos. Det betyder att det behövs mellan 15 000 och 20 000 nya bostäder per år. Förra året byggdes det ca 14 000 lägenheter. Under de tre första kvartalen 2017 har det byggts ca 10 000 lägenheter. Hyfsat mycket men ändå inte tillräckligt.
Tidigare i höstas presenterade Tillväxt- och regionplaneförvaltningen i landstinget scenarier för befolkningsutvecklingen under kommande 40 år. Befolkningen kan under den tiden växa från 2,3 miljoner idag till omkring 4 miljoner, men i vart fall betydligt mer än 3 miljoner. ”Detta är uppgifter som är viktiga för Stockholms läns landsting och länets kommuner som underlag för planering och budgetering av exempelvis barn- och mödrahälsovård, förlossningar, skolor, vårdbehov för äldre samt för kollektivtrafik”, säger Hanna Wiik, chef för Tillväxt- och regionplaneförvaltningen.
Det är onekligen en utmaning. Men vad fan får vi för pengarna?
Uppdatering 22 december - mer jäv och It-kaos
Nyheterna om Nya Karolinska haglar. I dagens DN kan vi läsa om fler personkopplingar mellan Karolinska och konsultföretaget BCG, som skickar opreciserade fakturor på jättebelopp till Karolinska. En ledamot ur Karolinska universitetssjukhusets styrelse får lämna styrelsen. Han har suttit i styrelsen i 10 år och var under 19 år vd i den konsultfirma, BCG Norden, som fakturerat KI, alltså under samma period. Tala om olämpliga personkopplingar för att inte tala om jäv. Han har dessutom haft uppdrag i elva andra bolag, är bland annat vd i ett riskkapitalbolag och har bedrivit ekonomisk verksamhet i ett skatteparadis.
I förra veckan presenterade sjukhusdirektör Melvin Samsom planerna för nästa års sjukhusflytt som görs i flera etapper. En del av Nya Karolinska utgörs av en forskningsbyggnad för 800-900 forskare, en byggnad, som redan är invigd. Men nu meddelas att forskarna inte får flytta in i början av januari som planerat, eftersom man inte kan garantera att it-nätverket klarar både patienter och forskare, efter de omfattande tekniska problem med it-nätverket, som man har haft hittills. När det kan ske är oklart. Arbetet med att förbättra nätverket på Nya Karolinska går nämligen mycket långsamt.
Nya Karolinska sjukhuset.
Jurister anser att detta är brottsligt och borde leda till åtal. ”Det borde vara straffbart”, säger Joakim Nergelius, professor i juridik. ”Det kan handla om trolöshet mot huvudman.” Han har aldrig skådat någon liknande penningrullning. Madeleine Leijonhufvud, professor emerita i juridik håller med.
Själv har jag omkring 20 års erfarenhet av upphandling, dels som beställare, dels som utförare (dock inte samtidigt). Jag har gått fler kurser om offentlig upphandling, och jag måste tillstå att även jag är häpen över denna till synes totala brist på offentlig kontroll och dessa orimliga taxor. Standardtimlön på 2 600-2 800 kronor betalas för juniorkonsulter med pengar som kommer från vår landstingsskatt, som vi trodde skulle användas till bra sjukvård och kollektivtrafik. Jag säger som en del andra: ”Vad fan får jag för pengarna?”
Men dessutom kan man i samma DN läsa om det kaos som har uppstått i pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen. Den av landstinget sedan en vecka införda skipstop-trafiken, där vissa tåg inte stannar vid ett antal stationer, har snarast varit ett fiasko med förseningar och inställda tåg, vilket ytterligare har förvärrat situationen. Man lyckas inte få ut tillräckligt många tåg i trafik, och tågen är dessutom för korta.
Trängsel på pendeltågstationer.
En bidragande förklaring till eländet tycks vara att den tågtäthet på 24 tåg i timmen som tidigare utlovats sänkts till 16 tåg i timmen, trots att den nya Citybanan skulle bidra till en kapacitetsökning. Men ligger felet hos det borgerligt styrda landstinget som svarar för trafiken, hos MTR som kör tågen eller hos den rödgröna regeringen som står för infrastrukturen? Problemet fanns redan innan skip-stoptrafiken, det har bara förvärrats. Kanske det är ett problem att låta ett bolag i Hong Kong köra tåg i Sverige. Blir det inte bättre tar folk bilen, men det är inte heller någon lösning.
Citybanan kostar 16,8 miljarder kronor att bygga enligt Trafikverket.
Alla skyller ifrån sig. Men problemen kan bara bli värre. Regionen växer befolkningsmässigt med 100 000 invånare på tre år. På 10 år blir det 334 000 nya invånare som behöver fungerande sjukvård och kollektivtrafik, För att inte tala om bostäder. I alla fall om man ska tro landstingets senaste prognos. Det betyder att det behövs mellan 15 000 och 20 000 nya bostäder per år. Förra året byggdes det ca 14 000 lägenheter. Under de tre första kvartalen 2017 har det byggts ca 10 000 lägenheter. Hyfsat mycket men ändå inte tillräckligt.
Tidigare i höstas presenterade Tillväxt- och regionplaneförvaltningen i landstinget scenarier för befolkningsutvecklingen under kommande 40 år. Befolkningen kan under den tiden växa från 2,3 miljoner idag till omkring 4 miljoner, men i vart fall betydligt mer än 3 miljoner. ”Detta är uppgifter som är viktiga för Stockholms läns landsting och länets kommuner som underlag för planering och budgetering av exempelvis barn- och mödrahälsovård, förlossningar, skolor, vårdbehov för äldre samt för kollektivtrafik”, säger Hanna Wiik, chef för Tillväxt- och regionplaneförvaltningen.
Det är onekligen en utmaning. Men vad fan får vi för pengarna?
Uppdatering 22 december - mer jäv och It-kaos
Nyheterna om Nya Karolinska haglar. I dagens DN kan vi läsa om fler personkopplingar mellan Karolinska och konsultföretaget BCG, som skickar opreciserade fakturor på jättebelopp till Karolinska. En ledamot ur Karolinska universitetssjukhusets styrelse får lämna styrelsen. Han har suttit i styrelsen i 10 år och var under 19 år vd i den konsultfirma, BCG Norden, som fakturerat KI, alltså under samma period. Tala om olämpliga personkopplingar för att inte tala om jäv. Han har dessutom haft uppdrag i elva andra bolag, är bland annat vd i ett riskkapitalbolag och har bedrivit ekonomisk verksamhet i ett skatteparadis.
I förra veckan presenterade sjukhusdirektör Melvin Samsom planerna för nästa års sjukhusflytt som görs i flera etapper. En del av Nya Karolinska utgörs av en forskningsbyggnad för 800-900 forskare, en byggnad, som redan är invigd. Men nu meddelas att forskarna inte får flytta in i början av januari som planerat, eftersom man inte kan garantera att it-nätverket klarar både patienter och forskare, efter de omfattande tekniska problem med it-nätverket, som man har haft hittills. När det kan ske är oklart. Arbetet med att förbättra nätverket på Nya Karolinska går nämligen mycket långsamt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar