Just nu pågår samråd kring den nya gula tunnelbanelinjen mellan Odenplan och Arenastaden.
Utredningsområde för den nya tunnelbanesträckningen Odenplan-Arenastaden.
Två helt nya tunnelbanestationer planeras, Hagastaden och Arenastaden, förutom nya plattformar vid Odenplan. När Citybanan tas i bruk år 2017 blir Odenplan en regional knutpunkt. Här kommer man att kunna byta mellan tunnelbanans Gröna och Gula linje och pendeltåget. Vid Hagastaden byggs en ny tunnelbanestation och en ny stadsdel med 6 000 bostäder och arbetsplatser, bland annat Nya Karolinska Sjukhuset och nya lokaler för Karolinska Institutet. Tunnelbanan byggs under jord. Det exakta läget för stationerna är inte fastslaget.
Läge för station Hagastaden.
Jag vill framföra några synpunkter på dessa stationslägen. Det är rimligt att anta att tunnelbanan inte kommer att sluta i Arenastaden för all framtid. Ett alternativ är att bygga vidare mot Danderyd och Täby. Detta borde vara en utgångspunkt i planeringen.
På samma sätt borde tunnelbanan inte ha Odenplan som ändhållplats för all framtid, vilket tyvärr verkar vara grundalternativet för planeringen. När Stockholmsregionen växer till 3,2 miljoner invånare år 2050, vilket TMR utgår ifrån, är det mycket möjligt att regionen kommer att behöva ett par nya tunnelbanelinjer. Jag tror att befolkningsökningen kan gå ännu snabbare. En stor del av dessa nya invånare kommer sannolikt att bo i den del av regionen där tunnelbanan har sitt upptagningsområde.
Ett av många tänkbara alternativ för en framtida utbyggnad av tunnelbanan, med linjer från Odenplan till Liljeholmen och vidare söderut, samt från Arenastaden/Solna station vidare till Täby och Bromma flygplats (MTR, Sweco, Skanska). Den illustrerade kopplingen av Nackabanan till Farstalinjen är inte aktuell eftersom kopplingen ska ske till Hagsätragrenen.
Den Gula linjen borde kunna förlängas söderut över Kungsholmen och västra Södermalm och kopplas ihop med den röda vid Liljeholmen. Om dessutom Bromma flygfält bebyggs med 50 000 nya bostäder, som Miljöpartiet vill, kommer det inte att räcka med en avgrening från Gröna eller Blå linjen, det kommer eventuellt att krävas en avgrening från den Gula linjen, eller kanske en helt ny linje. Därför vore det kortsiktigt att planera för en ändhållplats för den Gula linjen vid Odenplan.
Ett av de studerade lägena för station Arenastaden.
Avståndet mellan de planerade stationerna Hagastaden och Arenastaden är ovanligt långt, kanske mellan 2,5 och 3 km, beroende på exakt läge. Det vore fullt möjligt att lägga in en extra station däremellan. Det har diskuterats att bygga om Solnavägen med nya bostäder och arbetsplatser och förvandla den tråkiga infartsvägen till en stadsgata. Uppemot 2 000 nya lägenheter har nämnts.
Solnavägen som stadsgata.
En ny tunnelbanestation vid Solnavägen skulle stärka en sådan utveckling. En sådan station kanske kunde få en uppgång vid de blå husen i Huvudsta, där området kanske kunde förtätas ytterligare.
Med en ny station mellan Hagastaden och Arenastaden kunde stationen vid Arenastaden få ett något nordligare läge och därmed täcka in en större del av den ganska täta bebyggelsen vid Frösunda. Dessa möjligheter vill jag att man övervägen vid den fortsatta planeringen av tunnelbanan Odenplan-Arenastaden.
Uppdatering den 18 december
Idag beslutade regeringen om att (i samband med beslutet om att återuppta bygget av Förbifart Stockholm) ge ett tilläggsdirektiv till utredningen om Sverigeförhandlingen, för att hitta möjligheter att förverkliga en ny tunnelbanesträcknin mellan Liljeholmen och Kungsholmen/Norrmalm. I praktiken handlar ju detta just om att forstätta tunnelbanan från Odenplan vidare söderut mot Liljeholmen som jag argumenterat för ovan.
Utredningsområde för den nya tunnelbanesträckningen Odenplan-Arenastaden.
Två helt nya tunnelbanestationer planeras, Hagastaden och Arenastaden, förutom nya plattformar vid Odenplan. När Citybanan tas i bruk år 2017 blir Odenplan en regional knutpunkt. Här kommer man att kunna byta mellan tunnelbanans Gröna och Gula linje och pendeltåget. Vid Hagastaden byggs en ny tunnelbanestation och en ny stadsdel med 6 000 bostäder och arbetsplatser, bland annat Nya Karolinska Sjukhuset och nya lokaler för Karolinska Institutet. Tunnelbanan byggs under jord. Det exakta läget för stationerna är inte fastslaget.
Läge för station Hagastaden.
Jag vill framföra några synpunkter på dessa stationslägen. Det är rimligt att anta att tunnelbanan inte kommer att sluta i Arenastaden för all framtid. Ett alternativ är att bygga vidare mot Danderyd och Täby. Detta borde vara en utgångspunkt i planeringen.
På samma sätt borde tunnelbanan inte ha Odenplan som ändhållplats för all framtid, vilket tyvärr verkar vara grundalternativet för planeringen. När Stockholmsregionen växer till 3,2 miljoner invånare år 2050, vilket TMR utgår ifrån, är det mycket möjligt att regionen kommer att behöva ett par nya tunnelbanelinjer. Jag tror att befolkningsökningen kan gå ännu snabbare. En stor del av dessa nya invånare kommer sannolikt att bo i den del av regionen där tunnelbanan har sitt upptagningsområde.
Ett av många tänkbara alternativ för en framtida utbyggnad av tunnelbanan, med linjer från Odenplan till Liljeholmen och vidare söderut, samt från Arenastaden/Solna station vidare till Täby och Bromma flygplats (MTR, Sweco, Skanska). Den illustrerade kopplingen av Nackabanan till Farstalinjen är inte aktuell eftersom kopplingen ska ske till Hagsätragrenen.
Den Gula linjen borde kunna förlängas söderut över Kungsholmen och västra Södermalm och kopplas ihop med den röda vid Liljeholmen. Om dessutom Bromma flygfält bebyggs med 50 000 nya bostäder, som Miljöpartiet vill, kommer det inte att räcka med en avgrening från Gröna eller Blå linjen, det kommer eventuellt att krävas en avgrening från den Gula linjen, eller kanske en helt ny linje. Därför vore det kortsiktigt att planera för en ändhållplats för den Gula linjen vid Odenplan.
Ett av de studerade lägena för station Arenastaden.
Avståndet mellan de planerade stationerna Hagastaden och Arenastaden är ovanligt långt, kanske mellan 2,5 och 3 km, beroende på exakt läge. Det vore fullt möjligt att lägga in en extra station däremellan. Det har diskuterats att bygga om Solnavägen med nya bostäder och arbetsplatser och förvandla den tråkiga infartsvägen till en stadsgata. Uppemot 2 000 nya lägenheter har nämnts.
Solnavägen som stadsgata.
En ny tunnelbanestation vid Solnavägen skulle stärka en sådan utveckling. En sådan station kanske kunde få en uppgång vid de blå husen i Huvudsta, där området kanske kunde förtätas ytterligare.
Med en ny station mellan Hagastaden och Arenastaden kunde stationen vid Arenastaden få ett något nordligare läge och därmed täcka in en större del av den ganska täta bebyggelsen vid Frösunda. Dessa möjligheter vill jag att man övervägen vid den fortsatta planeringen av tunnelbanan Odenplan-Arenastaden.
Uppdatering den 18 december
Idag beslutade regeringen om att (i samband med beslutet om att återuppta bygget av Förbifart Stockholm) ge ett tilläggsdirektiv till utredningen om Sverigeförhandlingen, för att hitta möjligheter att förverkliga en ny tunnelbanesträcknin mellan Liljeholmen och Kungsholmen/Norrmalm. I praktiken handlar ju detta just om att forstätta tunnelbanan från Odenplan vidare söderut mot Liljeholmen som jag argumenterat för ovan.
Postade det här i en äldre tråd, du kanske missade den:
SvaraRaderaLäs vad Odenplansgruppen skriver om Gul linje: http://www.odenplansgruppen.se/15526984
Jag tycker att en avgrening från blåa linjen, från Solna C-KI-Odenplan-Tekniska högskolan, skulle ge väldigt stora samhällsekonomiska vinster till ganska liten kostnad. Vet du om detta överhuvud taget ses som ett alternativ hos SL?
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDet här blev inte alls som jag tänkt mig. Jag hade hoppats på en avgrening av T-grön norrut, så att (efter T-blå till Nacka och Hagsätra) alla linjer hade två grenar på varje sida om stan. Det har avfärdats med att det är för mycket trafik på T-grön västerifrån, men det hade gått att lösa. T.ex. hade man kunnat låta Odenplan-grenen ta över T-blå från Solna Centrum till Akalla, och istället låta T-blå grena av sig mot Ulvsunda, Bromma flygplats och Brommaplan. Då hade den grenen kunnat ta över trafiken på linje 17 från T-grön in mot stan.
SvaraRaderaEller så hade man kunnat dra en ny linje från Vällingby på något smart sätt, det finns många områden i Västerort/Bromma som skulle kunna förtätas och bli aktuella för T-banetäckning. Dagens förslag får tummen ned av mig.
Bara de tar tillvara på möjligheten till omstigning vid Solna station-max 100 m gångväg.
SvaraRaderaSen är väl planerna på ett gigantiskt köpcentrum vid Friends arena ett tänkbart mål, där god kommunikation kan ersätta biltrafiken. För det är väl målet?
Kräver väl två stationer där !
Något som kan bli bra vid Nationalarenans evenemang!