lördag 23 maj 2015

Vad har hänt med bloggen?

Det kanske någon läsare undrar över. Inget blogginlägg på två och en halv månad! Det har inte inträffat sedan jag startade bloggen för sex år sedan, men det har haft sina skäl. Efter att helt oväntat ha drabbats av en mycket ovanlig sjukdom har jag tagit del av Stockholms sjukvård under en längre period som ännu inte avslutats. Men kanske kan jag nu så småningom återuppta bloggandet.
Ämnen torde inte saknas om man läser den senaste tidens tidningar. Ska Bromma läggas ned för att i stället utveckla Arlanda till en hub för långdistansflyg, som infrastrukturminister Anna Johansson (S) tycker?  Eller behållas till 2038 som regeringens utredare Anders Sundström (S) tror är realistiskt?
Bearbetat programförslag för Hammarbyhöjden-Björkhagen
Ska Hammarbyhöjden och Björkhagen förtätas med ett par tusen lägenheter, vilket bidrar till att utveckla  Stockholm till en tät och hållbar stad, som MP vill men som MP samtidig motsätter sig?
Ska tunnelbanan till Arenastaden bli ett kort, men  ej utvecklingsbart stickspår som minskar gröna linjens kapacitet, eller som en första  etapp om på sikt kan förlängas mot norr och mot söder? Och vad betyder samrådet om tunnelbaneplanerarna bara följer den träffade överenskommelsen, oavsett hur kortsiktigt och dumt den formulerats?
Ja, inte saknas ämnen.

4 kommentarer:

  1. Hoppas du är på bättringsvägen! När det gäller T-banan till Arenastaden så tycker jag det har utvecklats till ett fiasko. Det bästa vore nog att riva upp alla planer och börja om från början med en översyn av T-banenätet. Mitt förslag är att låta gröna linjen avgrena sig från Odenplan mot norr, i kombination med ett blått övertagande av Hagsätragrenen i samband med Nacka-utbyggnaden. Det kräver förstås att kapacitetsproblemen västerut på gröna åtgärdas, men å andra sidan får man ett bättre utnyttjande av det befintliga T-banenätet där varje linje får två grenar på vardera sidan om stan.

    För att ersätta kapacitetstappet på gröna linjen skulle man behöva anlägga ny spårtrafik från Brommaplan in mot stan, förslagsvis via Bromma flygplats och handelsplatsen. Detaljerna i detta behöver förstås diskuteras, men det finns många möjligheter om man bara släpper det nuvarande förslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man river upp allt kan det ju faktiskt bli så att det blir inget av det. Men just vid Odenplan bör man nog göra om så att det blir en början på en fortsättning söderut.

      Däremot, för att förstärka i NO, det första man ska göra är att se till att RB går in till centralen eller Odenplan och bygger bort de sista plankorsningarna i Danderyd och Täby. Ett 6-vagnars RB-tåg har ungefär samma kapacitet ett tunnelbanetåg,signalsystemet medger 2-minuterstrafik och spåren finns i mångt och mycket där folket finns så med den skulle fungera som en S-bahn.

      Behöver man sedan förstärka ytterligare så vore en avkoppling av roptens- och fruängengrenen från röd (låt de knytas till varandra genom en ny linje över Kungsholmen och norra city, ger mer nätverkstruktur till systemet också), så att röd blir en oavgrenad linje från mörby (ev ännu längre norrut om behovet finns) till norsborg som nästa förstärkning, innan man funderar på en helt ny tbana från arenastaden

      Radera
  2. Roligt att du börjat blogga igen, mycket välkommet. Hoppas du blir bättre snabbt!

    SvaraRadera
  3. Krya på dig, roligt att ha dig tillbaka. PS, går det förresten att prenumerera på inlägg?

    SvaraRadera