måndag 25 maj 2015

Världens längsta cykeltunnel i Stockholm?

Om detta kan man läsa bl a i lokaltidningarna Mitt i och i SvD. Det är Citybanans arbetstunnel 45 meter under marken som eventuellt kan förvandlas till en cykelpendlarväg från Södermalm till Solna, en sträcka på 4,1 kilometer.
Tyréns utreder saken på uppdrag av Trafikverket. "Det vi undersöker är framför allt någon form av arbetspendling, främst morgon- och eftermiddag. Nattetid måste tunneln användas till underhåll", säger Ulf Lundström till Mitt i.
Cykeltunnel.
Min gissning blir dock att hela idén skrotas, när den granskats mer ingående. Arbetstunnelns tre påfarter ligger vid Söder Mälarstrand, Torsgatan och Tomteboda i Solna. Dessutom ligger tunneln mellan 10 och 45 meter under marken.
Citybanans sträckning.
Tunneln skulle nog bli användbar för vältränade cykelpendlare mellan de tre påfarterna, som  inte drar sig för backar, men hur många kan de tänkas vara. Torsgatan ligger kanske i en tät stadsdel, men de två övriga påfarterna ligger ju ganska avigt till. Cyklister från Skanstull på Götgatan drar sig nog för den omvägen och det gör nog även cyklister från Liljeholmen, som i stället kan ta Västerbron. Och hur många har start eller mål vid Tomteboda? Det är antagligen gansla få cyklister som faktiskt skulle vinna på tunneln. Dessutom måste det vara ganska trist cykelmiljö.
Arbetstunnelns påfart från Söder Mälarstrand.
Ska lösningen bli attraktiv för många krävs nog fler cykelentréer, kanske med hiss, och då blir kostnaden en helt annan. Nyttokostnadsanalyser skulle nog visa negativa tal.

5 kommentarer:

  1. Jag tror du har fel här. Kan nog tänka mig 1000 cyklister/timme i högtrafik för kanske en kostnad kring 50-100 miljoner.

    Jämför det med 10-13000 / timme i förbifarten, för 30 miljarder (300-600 gånger mer).

    Det lär krävas en uppgång/hiss vid södra station, och kanske vid city, men med dessa uppgångar tror jag det hela skulle få mycket god lönsamhet. Jag skulle oroa mig mer för olika säkerhetskrav som skulle stoppa projektet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På de sex ställen som staden räknar cyklar i maj, Danviksbron, Skansbron, Skanstullsbron, Liljeholmsbron, Munkbron och Strömbron, ligger antalet på drygt 5 000 per dygn, dvs kanske 500 i timmen. Det vore helt orealistiskt att räkna med det dubbla i tunneln.

      Radera
    2. Jag får nog hålla med om att jag räknade lite optimistiskt, jag tror dock projektet går att försvara med lite mer realistiska siffror också.

      36000 passerade Saltsjö-Mälarsnittet i Maj-Juni 2013, vilket känns som den relevanta jämförelsen. Det känns realistiskt att 10% av dessa skulle kunna välja tunneln under sommarhalvåret och något fler (av ett lägre total antal) under vinterhalvåret. Då tror jag att en siffra kring 3-500 cyklister/timme är helt realistiskt. Även om den analysen också är något optimistisk tror jag att det går att motivera även med en trafik på 2000 cyklister/dygn (det är en femtedel av Nockebybanans underlag).

      Lägg på att det är en uppgående trend för cykling, bättre infrastruktur, och befolkningstillväxt, så tror jag att en tunnel kommer bli välanvänd. Man kan ju bygga till nya hissnedgångar allt eftersom om det är en framgång också.

      http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1758343

      Radera
  2. Göran! Kul att se att du är tillbaka i på bloggen!

    SvaraRadera