onsdag 9 augusti 2017

Transportstyrelsen och äldre bilförare

Varje år återkallar Transportstyrelsen mellan 8 000-9 000 körkort på grund av förarens hälsotillstånd. Vanliga skäl är demens, olika ögonsjukdomar eller stroke. Det svenska systemet bygger på att läkarna ska anmäla sina patienter till myndigheten om de drabbas av sjukdomar som gör dem olämpliga som förare. Och det är naturligtvis befogat att dra in körkortet om föraren är olämplig, vilket skälet än är.
På en veckas tid har två allvarliga trafikolyckor skett där äldre förare varit inblandade. Nu vill Transportstyrelsen, enligt SVT, ställa högre krav på äldre förare och dra in fler körkort. Men finns det verkligen fog för att dra den slutsatsen? I de nyhetsartiklar där olyckorna refereras sägs bara att förarna var gamla, inte att de hade hälsoproblem. Och hög ålder räcker knappast för att dra in körkort. I så fall skulle Transportstyrelsen göra sig skyldig till åldersdiskriminering. Men det var kanske bara SVT som gjorde denna koppling...
SVT:s nyhetsinslag.
En kvinna i 85-årsåldern misstänks för grov vårdslöshet i trafik efter att ha kört på tre personer i Högdalen. En kvinna i 90-årsåldern avled. I en annan svår olycka utanför Tierp skadades flera barn efter att ha blivit påkörda av en 80-årig förare. Enligt polisen berodde olyckan på att han blivit bländad av solen. Inte i något fall sägs att förarna varit olämpliga på grund av sitt hälsotillstånd.
Bilolycka.
Gör tankeexperimentet att det sker två bilolyckor med kvinnliga förare. Eller att två olyckor sker med invandrare som förare. Skulle Transportstyrelsen börja prata om att dra in kvinnornas och invandrarnas körkort då? Men äldre är tydligen enkelt att ge sig på på lösa grunder.
Äldre förare är inblandade i få olyckor.
I verkligheten är äldre inblandade i få olyckor. Försäkringsbolaget If har undersökt förhållandet mellan ålder och antalet trafikolyckor. Det visar sig att bilägare under 25 år drabbas av tre gånger fler skador än de som är över 55 år. "Vi ser att åldern är den mest avgörande faktorn. Äldre bilförare har en bättre förmåga att bedöma olika situationer i trafiken. En del kan uppfatta detta som provocerande, men vi ser det svart på vitt i skadestatistiken att skillnaderna är väldigt stora," säger Dan Falconer på If. Min egen erfarenhet är att äldre oftare håller hastighetsgränserna än yngre förare.

Uppdatering 21 augusti
Risken att vålla en trafikolycka är som lägst vid 75, visar försäkringsskadestatistik som redovisas i Aftonbladet. Risken att vara vållande till en trafikolycka med person- eller plåtskador är cirka 20 procent lägre än snittet, innan det stiger igen och ökar stadigt ju äldre man blir. Absolut högst risk för att orsaka en trafikolycka med den egna bilen har de riktigt unga. Det är 3,5 gånger högre risk att en 18-19-åring ska orsaka en bilolycka jämfört med snittet. Sen faller riskbeteendet ganska kraftigt ner till runt två gånger högre än snittet vid 30-årsåldern, visar försäkringsbolaget Ifs försäkringsskadestatistik, väl statistiskt säkerställd - siffror som i stora drag bekräftas av Folksam och som tar hänsyn till att exempelvis äldre kör mindre. Men även om risken ökar i slutet av ålderskurvan så är en 90-åring inte farligare i trafiken än en 35-åring. Vid 100 är risken dubbelt så hög som genomsnittet. Alltså fortfarande mycket lägre än för en 18-åring. Snacket om att dra in äldres körkort tycks alltså vara baserat på fördomar. Höj körkortsåldern i stället...
Tania Dukic Willstrand, som forskar på äldre i trafiken vid Statens väg och transportforsknings-institut (VTI), är tveksam till att dra in äldres körkort. Andra länder har infört obligatoriska tester av äldre bilförare, och det har inte påvisat ökad trafiksäkerhet, säger hon. En effekt av att rycka körkortet kan bli att han eller hon börjar gå eller cykla i stället, med ökad risk för olyckor på det viset.

4 kommentarer:

  1. Bra där "Fredman"! Man skulle önska att även journalister tänkte ett varv till och dessutom tog reda på fakta innan dom pratar/skriver. Men det var journalister av den gamla stammen som gjorde så; förefaller vara ett utrotningshotat släkte. Numera gäller "agendajournalistik". Det är rent ut sagt förjävligt!

    SvaraRadera
  2. Äldre har betydligt högre olycksrisk än alla grupper utom tonåringar. Dock rör det sig i huvudsak om personer 70+, innan dess är det inga större skillnader. Det gäller för befolkningen i helhet, och inte bara för riskgrupper. Finns massor av studier om detta.

    https://www.qualityplanning.com/qpc_resources_public/news/030929-Older%20drivers.htm

    SvaraRadera
  3. Det var ju intressanta data, om än för USA,kanske är det jämförbart med Sverige,men ingalunda självklart. Och per "million miles"? Skulle nog velat se absoluta olyckor per åldersgrupp och gärna per år. Hur många år tar det för en 70plussare i Sverige att köra drygt 150000 mil?

    SvaraRadera