Tunnelbanan från Ropsten till Lidingö Centrum har varit planerad sedan urminnes tider. En förlängning av tunnelbanan från Ropsten till Lidingö var en av de spårsatsningar i Stockholm som ingick i Sverigeförhandlingen. I vilket fall som helst måste man ändå bygga en ny bro, antingen för Lidingöbanan eller för tunnelbanan. Jag tror nog att det långsiktigt bästa hade varit tunnelbana. Lidingöbanan går en bra bit från Lidingö centrum, medan en ny tunnelbana hade skapat en bra knutpunkt med förbättrad tillgänglighet.
Lidingö centrum med Lidimngöbroarna i bakgrunden.
Lidingö centrum planeras för en stor utbyggnad med handel och bostäder men de kollektiva kommunikationerna är begränsade till busstrafik. Kontakterna med den södra delen av Lidingö är bristfälliga eftersom Lidingöbanan inte passerar centrum. Det är naturligtvis möjligt att lägga om Lidingöbanan via centrum, men det finnas inga beslut om detta.
Förra året enades den styrande alliansen på Lidingö, Moderaterna, Kristdemokraterna och Lidingöpartiet om att avfärda Sverigeförhandlingens bud om tunnelbana. Häromdagen km man i stället överens om att bygga en ny bro för Lidingöbanan. Billigare kanske, men bättre? Knappast. Den positiva nyheten var att det blir två spår i stället för bara ett enkelspår, som också diskuterats.
Olika spåralternativ till Lidingö
När förhandlingarna startade handlade det om att Lidingö skulle behöva bygga 5.900 bostäder för att få tunnelbanan till Lidingö centrum. Senare ökade budet till 8.000 nya bostäder, varav en stor del inom en kilometer från Lidingö centrum. Och det har aldrig varit politiskt populärt att bygga bostäder på Lidingö, där man hellre blickar tillbaka mot det som har varit än mot framtiden. Att regionens behov av nya bostäder är större än någonsin har ingen relevans på Lidingö.
Lidingö centrum med Lidimngöbroarna i bakgrunden.
Lidingö centrum planeras för en stor utbyggnad med handel och bostäder men de kollektiva kommunikationerna är begränsade till busstrafik. Kontakterna med den södra delen av Lidingö är bristfälliga eftersom Lidingöbanan inte passerar centrum. Det är naturligtvis möjligt att lägga om Lidingöbanan via centrum, men det finnas inga beslut om detta.
Förra året enades den styrande alliansen på Lidingö, Moderaterna, Kristdemokraterna och Lidingöpartiet om att avfärda Sverigeförhandlingens bud om tunnelbana. Häromdagen km man i stället överens om att bygga en ny bro för Lidingöbanan. Billigare kanske, men bättre? Knappast. Den positiva nyheten var att det blir två spår i stället för bara ett enkelspår, som också diskuterats.
Olika spåralternativ till Lidingö
När förhandlingarna startade handlade det om att Lidingö skulle behöva bygga 5.900 bostäder för att få tunnelbanan till Lidingö centrum. Senare ökade budet till 8.000 nya bostäder, varav en stor del inom en kilometer från Lidingö centrum. Och det har aldrig varit politiskt populärt att bygga bostäder på Lidingö, där man hellre blickar tillbaka mot det som har varit än mot framtiden. Att regionens behov av nya bostäder är större än någonsin har ingen relevans på Lidingö.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar