lördag 5 januari 2019

Avsätt Daniel Helldén – hans förtroende är slut!

Jag har tidigare beklagat att Stockholms stad har sparkat den ytterst kompetenta Jonas Eliasson som trafikdirektör. Häromdagen skrev Dagens Industris Tomas Nordenskiöld om den verkliga orsaken bakom avskedandet.
Dagens Industri konstaterar nu att avskedet kommer i samband med en kritisk granskning av införandet av miljözoner, en fråga som Daniel Helldén (Mp) driver hårt. Den rapport om miljözoner som trafikkontoret håller på att utarbeta tillsammans med miljöförvaltningen har varit kritisk mot förslaget om miljözoner, något som inte har uppskattats av trafikborgarrådet Daniel Helldén (Mp). Trafikborgarrådet Daniel Helldén ska också ha försökt påverka slutsatserna i rapporten.
DI har tagit del av granskningen som gjorts av trafikkontoret (som Jonas Eliasson var chef för) och miljöförvaltningen. Den ”totalsågar förslaget och pekar på mycket höga kostnader och marginell nytta”. DI har också tagit del av mejl och dokument som ska visa hur Daniel Helldén försökt påverka rapporten – något som Jonas Eliasson inte ska ha gått med på, vilket hedrar honom. Enligt DI ska detta vara den verkliga orsaken till att Stockholms trafikdirektör Jonas Eliasson sparkades i december – att han vägrat gå Helldén till mötes. Men Daniel Helldén förnekar att miljözonerna har spelat in på beslutet att sparka Eliasson.
DI har tagit del av den färdiga utredningen som säger att införandet av miljözonerna inte gör tillräcklig nytta. Tidningen har också tagit del av mejl och dokument som pekar på att Helldén har försökt påverka utredningen, som ska vara fri från partipolitisk styrning. Helldéns stab ska ha kommit med flera synpunkter och krav på ändringar för att framställa miljözonerna som mer positiva än vad utredningen kommit fram till.
Rapporten om miljözonernas effekter är skriven av experter på miljöförvaltningen och trafikkontoret. Den slår enligt DN fast att fler miljözoner än den planerade på Hornsgatan 2020 inte behövs eftersom miljökvalitetsnormen ändå förväntas uppnås till 2022.
"Det finns enklare sätt att förbättra luftkvaliteten i Stockholm med mycket lägre samhällskostnader än att införa miljözoner för lätta fordon. Om vi får full efterlevnad av miljözonen för tung trafik och en förnyelse av fordonsflottan, då klarar vi både EU:s och de svenska miljökvalitetsnormerna med god marginal", säger miljödirektör Gunnar Söderholm enligt DN, som kallar entledigandet av Eliasson för ett justitiemord.
”Redan när han var aktuell för anställning så kom det från den miljöpartistiska trafikroteln en oro över att hans forskarbakgrund skulle hindra farten i de politiska reformer roteln ville göra. Man var helt enkelt rädd att kontoret skulle ta fram underlag, fakta och utredningar som skulle fördröja den politiska processen, eller ifrågasätta genomförbarheten i de politiska förslagen”, säger en källa nära stadsledningen.
Många som arbetar inom stat, landsting och kommun har en viktig roll för att upprätthålla demokratin. Men med rollen kommer också en särskild utsatthet för försök att påverka dem i deras yrkesutövning. Det är ett oavvisligt krav att stadens tjänstemän är sakliga och inte låter sig påverkas av partipolitiska hänsyn.
Avgå själv, Daniel Helldén!
Kommunmedborgarna måste vara säkra på att kommunens tjänstemän inte agerar partiskt till förmån för vad ett visst parti önskar. Om en politiker avsätter en kommunal tjänsteman för att han opartiskt fullgör sitt uppdrag är det ett hot mot demokratin som inte kan tolereras.
Om det som DI skriver verkligen är sant är det ett grovt övertramp av Daniel Helldén. Om någon ska sparkas är det Helldén. Därför kräver jag att staden omedelbart tillsätter en opartisk utredning för att klarlägga vad som verkligen har hänt. Om Dagens Industri har rätt ska Daniel Helldén omedelbart avsättas från sitt uppdrag som trafikborgarråd. 

2 kommentarer:

  1. Trafikkontoret har naturligtvis helt rätt i att det vore mycket bättre att ta ut en avgift via trängselskatten för all förorenande trafik, efter faktiska utsläpp. Det hade ju även varit en mycket bättre lösning än ett dubbdäcksförbud. Dock finns det väll juridiska anledningar till att man inte valt det (skulle väl behöva fixas på nationell nivå), så lite oklart hur hjälpsamt det är att föreslå det. Det skulle ju tekniskt vara väldigt enkelt dock eftersom bilnummer är länkade till bilmodell i register (det vore väll lämpligt med kontroller vid Saltsjö-mälarsnittet också dock).

    Trafikkontorets antagande om att det kommer vara full efterlevnad på att äldre förorenande , när det kommer finnas noll system för att faktiskt tvinga fram efterlevnad av det verkar ju även väldigt utopiskt.

    Dvs, trafikkontoret har helt rätt. Men det ger inte särskilt politiskt användbara förslag. Man kan ju tycka lite synd om Stockholmspolitikerna också som just inte får någon hjälp från staten att faktiskt ta fram legalt framkomliga vägar för att lösa olika miljöproblem (som dubbdäck, nu parkeringen, och avgifter för förorenande bilar, och reglering av kryssningstrafik). Att trafikkontoret föreslår massa saker som staten inte tillåter hjälper ju heller inte politikerna.

    SvaraRadera
  2. Visst finns det juridiska skäl, men knappast oöverstigliga. Trängselskatten är ju formellt en statlig skatt som beslutas av riksdagen, men det skulle knappast vara så svårt att förändra dess konstruktion, speciellt som Miljöpartiet sitter i regeringen och dessutom sannolikt kommer att göra det de närmaste åren. Eftersom bilnumret kan kopplas till modell och tillverkningsår är det ju enkelt att ordna.

    SvaraRadera