Efter flera veckors försening anlände guldbron äntligen till Stockholm på onsdagseftermiddagen. Den var beräknad att komma runt den 8 februari men anlände den 11 mars.Vi var många som stod på Fjällgatan och spanade bort mot Djurgården. Först kom Birka Cruises men några minuter senare, ungefär 13.50, dök det stora fartyget upp bakom Blockhusudden.
Strax efter Birka Cruises dök fartyget Zhen Hua 33 upp, fartyget som vi följt i flera veckor.
Strax efter Birka Cruises dök fartyget Zhen Hua 33 upp, fartyget som vi följt i flera veckor.
En liten bogserbåt assisterar det stora breda fartyget och flera nyfikna i fritidsbåtar strax intill.
Plötsligt sprutade bogserbåten vatten för att markera den triumfartade infarten till Stockholm.
Sedan blåste man i mistlurarna för att markera den storslagna entrén.
Fartyget med guldbron är nu förtöjt vid bojar på Strömmen. Klockan är 14.20. Nu ska arbetet med att flytta bron på plats inledas. Först ska fartyget att sänkas i två steg, natten till torsdag och natten till fredag, totalt sju meter. Därefter kan man kan bogsera bron på två pontoner. Bron ska sedan läggas intill kaj innan den dras på rätt plats kommande helg. Det blir nästa attraktion.
Slussen byggs om vart hundrade år. Drottning Kristinas sluss stod klar 1642, Christoffer Polhems sluss 1755, Nils Ericssons sluss 1850 och Tage William-Olssons sluss 1935. Nästa sluss kommer inte att byggas förrän en bit in på 2100-talet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar