torsdag 5 mars 2015

Biltrafikträngsel I Stockholm

Stockholms stad är Europas åttonde stad med avseende på mest trängsel i trafiken.  Detta enligt TomTom European Traffic Index 2013, som SvD refererar till idag.
Europas värsta städer med avseende på trängsel i biltrafiken, procentuell tidsförlust.
För Stockholms del innebär det en försämring sedan 2012, då Stockholm bara var 13:e sämsta stad med avseende på trängsel i trafiken. I genomsnitt förlängs varje bilresa med 36 procent, jämfört med den tid det skulle ta utan trängsel. Det är på samma nivå som Rom och Paris, men båda dessa städer är större, Paris mycket större. Det är också på samma nivå som till exempel Los Angeles, en stad som brukar utmålas som helvetet på jorden när det gäller bilköer. Los Angeles-bon förlorar årligen 72 timmar i trafiken.
Bilköer i Los Angeles vid högtrafiktid.
Enligt TTET Index 2013 förlorar stockholmsbilisterna 44 minuter per timme i högtrafiktid. Jag brukar inte köra bil själv i högtrafiktid, men minns med fasa en taxifärd en fredagseftermiddag från Arlanda till Södermalm, som tog bortåt två timmar i stället för de 30-35 minuter den brukar ta i lågtrafiktid.
Genomsnittlig tidsförlust vid högtrafiktid i Stockholm 2013 enligt TTET.
De värsta köerna finns på Essingeleden-Norra länken, Söderleden-Centralbron-Klarastrandsleden, Södertäljevägen från Kungens kurva till Essingeleden, Uppsalavägen, Södra länken, Bergshamravägen, Drottningholmsvägen mellan Essingeleden och Alvik, Roslagsvägen och Valhallavägen. Sedan 2013 har Norra länken öppnats till Ropsten, så köerna på Valhallavägen har nog försvunnit.
Många miiljöpartister och vänsterpartister bor ju på Södermalm och drabbas sällan själv av dessa bilköer. Men bara 15 procent av regionens befolkning bor i innerstaden, det område som har bäst kollektivtrafik i hela regionen.
De politiker som har beslutat om att Förbifart Stockholm ska byggas, trots motstånd från främst Miljöparti och Vänsterparti, har nog trafiksituationen generellt i regionen ganska klart för sig. Snart kommer nog också frågan om när och hur Österleden ska byggas att komma upp på bordet, nu när bygget av Förbifarten har kommit igång igen.

Uppdatering 23 maj
Som påpekats i en av kommentarerna nedan är trafikbilden från Los Angeles som jag hittat på nätet fejkad. Med lite photoshoppande har betydligt fler bilar och körfält tillkommit. Den riktiga bilden ser ut så här. Tack Jonas!
Fortfarande mycket trafik förstås, men inte alls samma trängsel.

13 kommentarer:

  1. Fundamental law of traffic economics:

    Det går inte att bygga bort bilträngsel med nya väginvesteringar, det får bara fler personer att välja bilen och bosätta sig längre bort från arbetet.

    SvaraRadera
  2. Bilköerna tycks i varje fall vara värre i Stockholm, jämfört med exempelvis Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Inte heller München, Barcelona, Milano, Amsterdam eller Madrid har lika stora trängselproblem. Jag tror att det framförallt hänger samman med att vi har extremt få förbindelser över Saltsjö-Mälarsnittet, som delar regionen i två jämnstora delar. Vi har Slussen, Centralbron, Västerbron och Essingeleden och ingen ny förbindelse har tillkommit på nästan 50 år. Sedan dess har befolkningen ökat med 800 000 personer eller 60 procent. Och den fortsätter att öka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har naturligtvis helt rätt. Det finns tusentals personer i vår stad som behöver bilen för att förflytta sig i staden -- även under rusningstrafik -- yrkesarbetare, handikappade, pensionärer, barnfamiljer, m.m.

      Men detta faktum tycks helt undgå cykel- och kollektivtrafikfundamentalisterna, som emellanåt kommer med helt huvudlösa förslag om att förbjuda bilen, och därmed ignorerar det faktum att vi inte alla är kontorsarbetande eller vid god vigör som kan cykla eller gå till jobbet, eller inte behöver bilen i sin yrkesutövning. När befolkningen ökar måste staden naturligtvis bygga både nya tunnelbanelinjer OCH nya vägar.

      Radera
    2. Självklart behövs det fler vägförbindelser över Saltsjön/Mälaren. Problemet är att man prioriterar Förbifarten, som är ett vågspel i sammanhanget med sin långa anläggningstid, oöverskådliga budget och grumliga avlastningseffekt.

      Jag hade föredragit en fullbordad ringled med Österleden i tunnel under Djurgården. Om man lät Tvärbanan följa med och fortsätta via Ropsten till Universitetet och Solna station skulle även den kunde knytas ihop till en ringlinje, vilket skulle avlasta tunnelbanan och ge högre acceptans för nödvändiga ingrepp i nationalstadsparken. Jag har inte sett några jämförelser mellan Förbifarten och en färdigställd ringled gällande avlastning på Essingeleden. Men med tanke på att Nacka, Värmdö och Lidingö är kommuner med högt bilberoende, samtidigt som en ny jättestadsdel håller på att växa upp i Norra Djurgårdstaden, borde kombon Österleden/Tvärbanan ge väldigt mycket avlastning för pengarna.

      Förbifarten borde förvisso också byggas, men inte som motorvägstunnel utan som landsväg i ytläge med gång/cykelbanor och några vackra broar över Mälaren. Kapaciteten som dagens Förbifart planeras för borde istället spridas ut över fler Mälarförbindelser.

      Radera
  3. Det som kan irritera är att det finns proppar som stoppar. Ofta i filer som står samtidigt som annat flyter. Smartare och vanare bilister finner sin väg med filbyten.
    Detta gör att ovana köbesökare måste lägga en timmes marginal vid passage av staden.
    Samtidigt som infartsparkeringarna är fulla!

    SvaraRadera
  4. Det finns ingen brist på vägar. Det finns snarare ett överskott på ensamåkande bilister i fordon som har kapacitet för 5 resenärer. DETTA är det grundläggande systemfelet, och går aldrig att bygga bort med nya trafikleder.
    Men för all del: Bygg Förbifarten, "världens dyraste motorväg" . Men då skall den vara egenfinansierad av dem som använder den; krona för krona. Är de så många som påstås, och är deras ensamåkande så viktigt för samhällets fortbestånd som de själva anser, så blir det säkert hanterbart.

    SvaraRadera
  5. Fråga Lidingöborna och de som bor vid Valhallavägen om resultatet av öppningen av Norra Länken. Miljöpartisterna lyckades fördröja hela saken i över trettio år och nu sätter de in sina krafter på förbifarten förbi Stockholm. Stockholm och Tirana är de enda huvudstäder som....

    SvaraRadera
  6. Förbifart Stockholm är inte en del av en ringled runt Stockholm, att sluta den cirkeln skulle man göra med Österleden, men det kommer nog aldrig ske nu när man bygger förbifarten i stället.

    SvaraRadera
  7. Det här inlägget har ju redan besvarats i Dagens Nyheter: http://www.dn.se/debatt/sa-kan-koerna-forsvinna-utan-dyra-vagbyggen/

    Att bygga bort bilträngsel med fler motorvägar måste vara det mest föråldrade koncept man kan komma på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan. Visst är trafiksystemet mycket ofullkomligt. Bussar och bilar utnyttjas bara till en bråkdel av sin kapacitet, Delar av infrastrukturen är outnyttjad samtidigt som folk trängs i andra delar. Själv tror jag att avgifter är det enklaste sättet att balansera utbud och efterfrågan.
      Problemet är nog bara det att du och jag inte är särskilt representativa och avgifter inte särskilt populära, medan bilanvändarna är många och förbindelserna över Saltsjö-Mälarsnittet få..

      Radera
  8. Jonas Bergkvist11 maj 2015 kl. 15:46

    Hej Göran Johnson, skulle du vilja ange vilken väg som avbildas samt när högtrafiken du nämner inträffar i fotot med text "Bilköer i Los Angeles vid högtrafiktid."? Källa skulle också vara intressant att ta del av.

    Eller om du också framgent föredrar att låta någon annan prestera de där extra tankevarven kan du granska följande länk istället:
    http://www.bricoleurbanism.org/whimsicality/when-photoshop-is-so-good-its-bad/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påpekandet. Jag borde själv ha tänkt till när jag hittade bilden på nätet.

      Radera