Antag att de växande koldioxidutsläppen påverkar klimatet på det sätt som forskarna tror. Kan vi då rädda klimatet genom att sluta flyga och ta tåget i stället? Hanne Kjöller skrev om klimatet och flygresorna i DN för några dagar sen. Hon konstaterade att en individ kan spara in 0,8 ton koldioxidekvivalenter per år genom att välja en växtbaserad kost. Det är ju utmärkt. Den som avstår en årlig transatlantisk tur och returresa minskar sina utsläpp med 1,6 ton och den som låter bli att skaffa bil sparar hela 2,4 ton. Men detta ska jämföras med att avstå från att skaffa ett barn. Där sparar man hela 58,6 ton per år, menar forskarna, baserat på de framtida ättlingarnas utsläpp och dagens konsumtionsmönster. Sett till utsläppsmålen vore det alltså många gånger bättre om människor slutade med sitt ymniga barnalstrande, resonerar Kjöller.
Hur skadligt är vårt flygresande egentligen?
Man kan föra hennes resonemang en bit längre. År 1950 hade jorden en befolkning på 2,5 miljarder människor. År 2017 hade den ökat till drygt 7,5 miljarder, en ökning med 5 miljarder. Till 2030 kommer världens befolkning att ha ökat till 8,6 miljarder och till år 2050 till 9,8 miljarder. Äntligen börjar folkökningen sakta in men den fortsätter ändå. Till 2100 kommer befolkningen att vara 11,2 miljarder på jorden, alltså 3,6 miljarder fler än idag. Förhoppningsvis kommer vi inte att bli så många fler än så.
Världens befolkningsutveckling enligt FN. Observera att skalan är exponentiell.
Men det är inte Europas befolkning som växer. Det är Asien, Afrika och Amerika, men framförallt Afrika. Kan vi begränsa jordens befolkningsökning något kommer det att betyda mycket mer än alla flygresor till Thailand många gånger om. Det enskilda politiska beslut som haft störst positiv inverkan på klimatet är Kinas ettbarnspolitik. Japan har redan utan någon ettbarnspolitik en minskande befolkning på grund av ett lågt barnafödande sedan länge. Det bor 126 miljoner i Japan (2017). Invånarantalet beräknas sjunka till 88 miljoner år 2065 och endast 51 miljoner år 2115, en minskning med 60 % jämfört med idag.
Sedan 2005 överstiger antalet döda antalet födda per år i Japan.
Barnafödandet minskar som regel med växande levnadsstandard, men takten kan påverkas med bistånd och upplysning. Det vore bra om vi kunde satsa på att hjälpa jordens växande länder att begränsa befolkningsökningen. Om vi kan stanna vid 9 eller 10 miljarder i stället för 11 till exempel. Då kan vi glömma flygresorna i sammanhanget.
Hur skadligt är vårt flygresande egentligen?
Man kan föra hennes resonemang en bit längre. År 1950 hade jorden en befolkning på 2,5 miljarder människor. År 2017 hade den ökat till drygt 7,5 miljarder, en ökning med 5 miljarder. Till 2030 kommer världens befolkning att ha ökat till 8,6 miljarder och till år 2050 till 9,8 miljarder. Äntligen börjar folkökningen sakta in men den fortsätter ändå. Till 2100 kommer befolkningen att vara 11,2 miljarder på jorden, alltså 3,6 miljarder fler än idag. Förhoppningsvis kommer vi inte att bli så många fler än så.
Världens befolkningsutveckling enligt FN. Observera att skalan är exponentiell.
Men det är inte Europas befolkning som växer. Det är Asien, Afrika och Amerika, men framförallt Afrika. Kan vi begränsa jordens befolkningsökning något kommer det att betyda mycket mer än alla flygresor till Thailand många gånger om. Det enskilda politiska beslut som haft störst positiv inverkan på klimatet är Kinas ettbarnspolitik. Japan har redan utan någon ettbarnspolitik en minskande befolkning på grund av ett lågt barnafödande sedan länge. Det bor 126 miljoner i Japan (2017). Invånarantalet beräknas sjunka till 88 miljoner år 2065 och endast 51 miljoner år 2115, en minskning med 60 % jämfört med idag.
Sedan 2005 överstiger antalet döda antalet födda per år i Japan.
Barnafödandet minskar som regel med växande levnadsstandard, men takten kan påverkas med bistånd och upplysning. Det vore bra om vi kunde satsa på att hjälpa jordens växande länder att begränsa befolkningsökningen. Om vi kan stanna vid 9 eller 10 miljarder i stället för 11 till exempel. Då kan vi glömma flygresorna i sammanhanget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar