måndag 11 mars 2019

När Stockholms regeringskvarter (nästan) drabbades

Vi promenerar på Monteliusvägen och tittar ut över Riddarfjärden, Stadshuset, Stockholms city och de vackra husen på Norr Mälarstrand en solig söndagsförmiddag. Det är då det smäller. En knall som är högre än något jag hört på länge. En explosion har inträffat, men vad är det som har hänt? Ett terrordåd, en bränsledepå eller vad? Efter några sekunder börjar svart rök spruta upp strax bakom Sheraton.
Klockan 11.24 börjar svart rök stiga mot himlen.
Mer och mer rök. Nu hör vi sirener och skymtar ambulanser vid Centralbron.
Vad har hänt? Har en regeringsbyggnad rasat ihop? Är det statskupp?
Vi får fram mobilerna men får inget svar på nyhetssajterna. Vi skyndar hemåt, och får snart reda på orsaken. Det är en buss, som exploderat. 
En miljövänlig biogasdriven bussbomb har kraschat på väg in i en för låg tunnel, Klaratunneln, där den inte hade att göra. Föraren klarade sig. Tydligen utan passagerare, inte i trafik. Vad skulle inte ha kunnat hända då.

Uppdatering den 12 maj
Det visar sig att biogasbussen som exploderade när den var på väg att köra in i Klaratunneln inte var första olyckan av detta slag. Det finns en rapport från Storstockholms brandförsvar om en biogasbuss som i maj 2013 körde in i Klaratunneln i norrgående riktning, trots att höjden i tunneln inte var tillräcklig för den typen av fordon. Flera flaskor biogas slogs bort från busstaket när bussen kolliderade med en balk i tunnelmynningen. Det skedde ingen explosion, men det hade kunnat hända redan då. I samband med olyckan skrevs en rapport ”Gasutsläpp till följd av trafikolycka med Biogasbuss. Klaratunneln i Stockholm, 2013-05-28, Fördjupad olycksundersökning, Stockholms brandförsvar 2013."
Och det finns fler olyckor: En kranbilsförare missbedömde höjden i Klaratunneln 2014 och körde rakt in i en takbjälke. Olyckan var den sjunde i tunneln på tio månader. (Mitti Vasastan18 mars 2014)
En bussolycka inträffade tidigt en torsdagsmorgon 2015, då en turistbuss körde in i Klaratunneln och blev fastkilad. Det hade då skett två liknande trafikolyckor i Klaratunneln bara den senaste månaden. Den 16 juni körde en ledbuss, in i en balk vid tunnelns mynning och kunde inte ta sig därifrån. Även en lastbil hade under juni kört in i samma balk. (AB 18 juni 2015) Det verkar som om det sker alldeles för många olyckor av detta slag, och särskilt verkar risken med biogasbussar vara värd att ta på allvar.
En annan fråga inställer sig också: Klaratunneln byggdes liksom tunnelbanan under cityregleringen på 1950-, 1960- och 1970-talen, vilket innebar att större delen av bebyggelsen i Klara revs. Klaratunneln invigdes dock först 1976 (till Sveavägen) och 1979 (till Mäster Samuelsgatan). Men varför gjordes höjden så låg, bara 3,0 m fri höjd? Biogasbussen var 3,3 m hög. I Sverige har vi normalt 4,5 meters fri höjd och på kontinenten 4,0 meter. Söderledstunneln har 4,5 meters fri höjd liksom Södra länken och Norra länken. Var det frågan om att spara pengar (när pengarna ändå rullade hur som helst) eller fanns det tekniska skäl? I alla händelser verkar det svårt att hindra för höga fordon att då och då (försöka) köra in i den låga tunneln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar