måndag 9 december 2013

Om åsiktsfrihet i Sverige 2

För någon vecka sedan ifrågasattes i media vad man som ledamot i högsta domstolen får säga i Sverige. All Göran Lambertz menade att Quick.domarna var riktiga när de avkunnades, och då Quick erkände brotten, borde leda till att han avsattes som domare tycktes många mena. Jag kommenterade det här.
I går publicerade DN en bokannons med ett antal påståenden baserade på utdrag ur statistik från SCB, Migrationsverket, SKL, SOM-institutet etc. Författarna är Karl-Olov Arnstberg och Gunnar Sandelin.
Karl-Olov Arnstberg
Genast kommer en mediastorm mot DN, där man menar att annonsen är rasistisk och skulle ha stoppats, att förtroendet för DN minskar och så vidare. Mediastormen är märklig av fler skäl. Dels är det journalister som Helle Klein och Alexandra Pascalidou, som går i täten och kräver presscensur. Det tycker jag är ytterst märkligt. Press- och yttrandefriheten står ju ytterst som en garanti för åsiktsfrihet och demokrati. Jag trodde att journalister hade i ryggmärgen att verka för press- och yttrandefrihet.
De åtta påståendena tycks vara sanna. Åtminstone har DN gjort en faktakontroll. Varför kräver journalister att det ska vara förbjudet att publicera fakta i tidningar?
Helle Klein
Helle Klein kallar det ”en rasistannons”. Jag vet inte vad hon menar med det. Det är svårt att annat än möjligen underförstått hitta rasistiska påståenden i annonsen. Statsvetaren Ulf Bjereld säger på sin blogg att ”annonsens utformning uttrycker en ovilja och ett motstånd mot det som uppfattas som främmande och annonsen blir därför främlingsfientlig.”
Detta beror naturligtvis helt och hållet på vilka slutsatser man drar av annonsens påståenden. Jag är till exempel stolt över att Sverige har tagit emot ett stort antal flyktingar från inbördeskrigets Syrien och tycker att andra länder ska ta efter. Jag uppfattar alltså inte detta påstående som främlingsfientligt.
Om Helle Klein, Alexandra Pascalidou och Ulf Bjereld gör det, tycker jag att de öppet ska argumentera för sina uppfattningar i stället för att kräva presscensur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar