onsdag 13 januari 2016

Långsam stombuss 2

Jag har nyligen hyrt en konstnärsatelje över vintern i Vasastan. Det finns tre sätt att resa dit kollektivt från Söder, där jag bor. Snabbast är nog tunnelbanan från Slussen till Odenplan och därefter till fots eller med stombuss 2 till Norrtullsgatan. Man kan också resa med stombuss 2 hela vägen från Slussen. En tredje möjlighet som jag har blivit varse är buss 57 från Mariatorget eller Slussen till Norrtullsgatan.
Det intressanta är att två bussar går från Sofia till Norrtull, men olika vägar. Buss 2 anknyter till tunnelbanan vid Slussen, Kungsträdgården, Östermalmstorg/Birger Jarlsgatan och Odenplan. Buss 57 anknyter till tunnelbanan vid Slussen, Kungsträdgården, Hötorget och Rådmansgatan. Först utgick jag ifrån att buss 57 var den långsamma och buss 2 den snabba, men det är faktiskt precis tvärtom, i varje fall från Slussen.
Busslinjerna på Norrmalm och i Vasastan.
Från Sofia till Slussen blir linje 57 utklassad av linje 2. Men därifrån går de båda bussarna först samma väg längs Skeppsbron och Kungsträdgårdsgatan. Sedan tar buss 2 vägen över Norrmalmstorg, Birger Jarlsgatan, Odengatan, Upplandsgatan till Vanadisvägen/Norrtullsgatan, där jag stiger av och sedan till Norrtull. Buss 57 tar den kortare vägen via Hamngatan och Sveavägen till Vanadisvägen/Norrtullsgatan och kommer alltså till denna hållplats någon minut snabbare, och fortsätter sedan via Vanadisplan till Karolinska. Det är ovanligt att stombussar är långsammare än vanliga röda bussar, men här är det faktiskt så.
Idag kunde jag kolla, eftersom 57:an hamnade omedelbart efter en 2:a vid Slussen. Bussarna följdes åt till Kungsträdgården där 2:an försvann ur min åsyn. Vid korsningen Odengatan/Sveavägen spejade jag noga, men såg ingen 2:a på väg mot Norrtull. När jag steg av vid Norrtullsgatan stannade jag och inväntade 2:ans ankomst. Den kom 3,5 minuter efter buss nr 57.
Men varför låter SL stombuss nr 2 vara den långsamma bussen och 57:an den snabba? Jag skulle vilja byta rutt mellan dessa linjer mellan Kungsträdgården och Norrtullsgatan. Låt sedan buss 2 fortsätta till Karolinska medan 57:an kan ha Norrtull som ändhållplats.

1 kommentar:

  1. Apropå samfärdsel:
    Jag vill gärna tipsa om denna mycket intressanta artikel i Veckans Affärer:
    http://www.va.se/nyheter/2016/01/19/en-man-i-varje-bil-ar-snart-historia/

    SvaraRadera