måndag 29 april 2013

Veidekkes förslag till tunnelbanesystem

I DN Sthlm idag presenteras ett förslag till hur en tunnelbana till Nacka och Hammarby sjöstad kan kopplas till det befintliga systemet med nya kopplingar. Förslaget har utarbetats av Veidekke ”på SL:s uppmaning”, vad detta nu innebär. Det är en revidering av tidigare förslag om samordning med Österleden som lagts fram tillsammans med Sweco, som jag tidigare avvisat eftersom det inte skulle täcka den tätbebyggda östra delen av Södermalm. Den bristen har inte det nya förslaget.
Färgerna blandas på nytt sätt
Förslaget innebär att tunnelbanan till Nacka inte kopplas till den blå linjen som alla tidigare förslag har utgått ifrån, utan till den röda linjen från Slussen. Dessutom kopplas Hagsätragrenen på den gröna linjen till den nya banan. Den nya tunnelbanan får två nya stationer på Södermalm, Katarina, som blir en bytesstation, och Sofia och ser ut att ge bra täckning av de områden som tidigare saknat tunnelbana  på Söder. Dessutom blir det stationer i Hammarby Sjöstad och Lugnet. Bland fördelarna ligger också att Nackaborna som hittills kan passera Slussen, där man kan byta till Gröna linjen men också byta till röda linjen vid Katarina. Den nya stationen vid Mariatorget skulle få kontakt med Södra station. 
Den blå linjen kopplas till den röda linjens båda grenar söderut (eller det som hittills varit röda linjen) via en station på Djurgården. Denna sträckning under Saltsjön skulle samordnas med Österleden, som tidigare tänktes ske med Nackabanan. Förslaget innebär en bättre balans mellan de olika tunnelbanesystemen vilket gör att kapaciteten ökar och kan klara en växande befolkning bättre. En nackdel är förstås att trafikanter från Norsborgs- och Fruängengrenarna får något längre till City, i varje fall utan byte.
Nya kopplingar av röda och blå linjerna
Inga detaljer framgår av DN-artikeln, men gissningsvis finns det också komplikationer som måste lösas innan man kan utvärdera förslaget. Hur påverkas till exempel ombyggnaden av Slussen? Hur komplicerat är det att koppla om de olika grenarna. Detta måste givetvis analsyeras mera ingående, liksom de positiva och negativa effekterna på restider mm. I alla händelser är det nya förslaget kreativt och överraskande.
Österleden med kopplingar till Norrtull och Värtan
För dem som motsätter sig alla nya trafikleder för bilar får den nya förslaget naturligtvis underkänt. Jag tycker att man ska tänka igenom frågan lite mer. Jag tror nog att Österleden kommer i en eller annan form när bygget av Förbifarten väl kommit igång. Med den utformning som Österleden nu skulle få, med en direkt koppling till E4 och Norrtull skulle betydelsen av Nord-Sydaxeln med Söderleden-Centralbron-Klarastrandsleden kunna tonas ned och kanske helt skrotas. Men även utan denna koppling ger Österleden nya möjligheter. Den föreslagna sträckningen ligger mindre än 2 km öster om Centralbron-Klarastrandsleden. Kanske kunde man riva Centralbron eller bygga om den till en vanlig stadsgata/stadsbro? Det finns ingen anledning att ha en motorväg in till Stockholms city, vilket det i dagens läge handlar om. Norrmalms och Vasastans strand mot Barnhusviken kunde göras om till promenadstråk. I alla händelser ger förslaget anledning till eftertanke.

1 kommentar:

  1. Bra förslag, men svängen ut på Djurgården är rätt märklig och tycks bara vara till för att legitimera samkörningen med Österleden. Varför inte gå direkt från Södermalm till Kungsträdgården istället för att tvinga alla resenärer från sydväst till ett onödigt extrastopp?

    Jag tror vi måste släppa den krystade kopplingen mellan Nackalinjen och Österleden, annars kommer varken det ena eller det andra att bli av.

    SvaraRadera