Miljöpartiet har gjort en stor affär av att man föreslår 150 000 nya bostäder i Stockholm, 10 000 fler än vad alliansen har föreslagit. Nyckeln är att bygga 50 000 nya bostäder på Bromma flygplats. Men det vill inte alliansen.
Bromma parkstad enligt miljöpartiet. För säkerhets skull kommer de nya kvarteren att bli gröna. Om ni inte känner igen er kan dt bero på att norr är åt höger på bilden
Bromma flygplats borde redan ha lagts ned och ersatts av en flygplats i Hall på Södertörn, en från miljösynpunkt avsevärt bättre lokalisering. Det var också på väg att ske på förslag från Flygkapacitetsutredningen år 2000. Förslaget hade stöd från de flesta håll, men sänktes av dåvarande statsminister Göran Person, påhejad av sin dåliga miljörådgivare Stefan Edman. Därmed kunde avtalet om Bromma förlängas på avsevärd tid. Med negativa miljökonsekvenser som följd.
Hade Hall etablerats som flygplats så hade redan bostadsbyggande på Bromma varit i full gång nu. Betydligt färre människor hade störts av flygbuller samtidigt som bostäder tillkommit i ett centralt läge, kanske också med tunnelbana. Kanske kan Miljöpartiet komma överens med alliansen eller sossarna om att bygga Hall nu? Nja, knappast.
Om man undantar frågan om Bromma flygplats, vilket är en fråga för sig, så vill miljöpartiet alltså bygga 40 000 lägenheter färre än alliansen i övriga delar av Stockholm, 100 000 jämfört med alliansens 140 000 lägenheter. Det blir alltså en glesare stad om miljöpartiet får bestämma.
Bromma parkstad enligt miljöpartiet. För säkerhets skull kommer de nya kvarteren att bli gröna. Om ni inte känner igen er kan dt bero på att norr är åt höger på bilden
Bromma flygplats borde redan ha lagts ned och ersatts av en flygplats i Hall på Södertörn, en från miljösynpunkt avsevärt bättre lokalisering. Det var också på väg att ske på förslag från Flygkapacitetsutredningen år 2000. Förslaget hade stöd från de flesta håll, men sänktes av dåvarande statsminister Göran Person, påhejad av sin dåliga miljörådgivare Stefan Edman. Därmed kunde avtalet om Bromma förlängas på avsevärd tid. Med negativa miljökonsekvenser som följd.
Hade Hall etablerats som flygplats så hade redan bostadsbyggande på Bromma varit i full gång nu. Betydligt färre människor hade störts av flygbuller samtidigt som bostäder tillkommit i ett centralt läge, kanske också med tunnelbana. Kanske kan Miljöpartiet komma överens med alliansen eller sossarna om att bygga Hall nu? Nja, knappast.
Om man undantar frågan om Bromma flygplats, vilket är en fråga för sig, så vill miljöpartiet alltså bygga 40 000 lägenheter färre än alliansen i övriga delar av Stockholm, 100 000 jämfört med alliansens 140 000 lägenheter. Det blir alltså en glesare stad om miljöpartiet får bestämma.
Med Bromma ersatt av Hall så isoleras Stockholm helt vid minsta tågstörning.
SvaraRaderaKöer in både norr och söder ifrån.
Men Västra länken kan ju rädda den situationen.
Svårt att säga hur MP har tänkt sig det utifrån bilden. Jag tycker dock det ser rätt isolerat ut: få förbindelser med övriga gatunätet och mycket impediment runt omkring. Det blir som många andra områden som byggs idag: bara för de boende och risk för stort bilberoende, vilket knappast var vad Miljöpartiet tänkte sig.
SvaraRaderaMan borde knyta ihop det med resten av Bromma, främst i väster där man exempelvis skulle kunna förlänga Attundavägen och Tornväktargränd (det lilla industriområdet vid Bällstavägen) så att de går igenom flygplatsområdet. Även andra gator, t.ex. Dr. Abrahams väg, borde ansluta till "parkstaden", fast då krävs nog lite exproprieringar av befintliga fastigheter. I öster är det knepigare med Ulvsundavägen som avskiljare, men den kanske man kan gräva ned och däcka över mellan Mariehäll och Ulvsunda och passa på att räta ut böjen förbi flygplatsen samtidigt.
Sedan tror jag att området måste vara ganska tätt bebyggt så att det finns underlag för butiker, restauranger och annan service inom promenadavstånd. Annars blir det nog en bilberoende enklav i stil med t.ex. Viby i Sollentuna. Miljöpartiet får nog släppa sina drömmar som "parkstäder" om de på allvar vill minska bilismen i Stockholm.
Med 50 000 bostäder (kanske 120 000 personer) blir det nog garanterat underlag till rätt mycket service, det skulle nog bli bland de allra tätaste delarna av hela Stockholm utanför Södermalm. Det skulle ju vara billigt att bygga T-bana (cut and cover) och spårvagn om det finns med i orginalplanen också.
SvaraRaderaSödermalm omfattar 671 hektar landareal och har ca 70 000 lägenheter med en befolkning på 102 000 invånare. Det är många smålägenheter och snittet är bara 1,5 invånare per lägenhet. Tätheten är alltså drygt 100 lägenheter per hektar i snitt och 150 invånare per hektar.
RaderaBromma är lite mindre, beroende på hur man räknar kanske 420 hektar. Med 50 000 lägenheter blir det alltså 120 lägenheter per hektar, alltså något tätare än Södermalm. Med normalstora lägenheter borde det rymmas drygt 2 invånare per lägenhet i snitt vilket ger en täthet på 250 invånare per hektar, alltså betydligt tätare än Södermalm. Så det är knappast någon risk för ödslighet eller brist på underlag för butiker, restauranger och annat inom promenadavstånd. Till befolkningen kommer också arbetsplatser som finns en hel del av på Söder. Jag vet inte hur mycket arbetsplatser man har tänkt sig på Bromma.