torsdag 22 oktober 2015

Snigelbussar på Söder

Även om jag har bott på Södermalm i cirka tio år, så innebär det inte att jag satt mig in i hur det lokala busslinjesystemet fungerar särskilt väl. Tunnelbana och pendeltåg täcker centrala och västra Södermalm tillräckligt väl. Ska man till östra Södermalm får stombuss nummer 2 duga. De flesta andra linjer har jag upplevt som snigellinjer, med krokig linjesträckning och låg turtäthet, där det oftast går lika bra eller bättre att gå till fots. Jag har själv konstaterat att den praktiska medelhastigheten dörr till dörr med stombuss ofta inte är mer än 6 km i timmen om man även räknar med genomsnittlig väntetid. Själv klarar jag att gå drygt 5 km i timmen så skillnaden är relativt marginell.
Så icke längre. Som (förhoppningsvis tillfälligt?) rörelsehindrad har jag omvärderat faktorn gångavstånd till hållplats relativt turtäthet. Hellre kort gångavstånd och låg turtäthet än tvärtom. Jag försöker ju att så fort som möjligt bli återställd och då är en kortare promenad till hållplatsen bra träning. Även om jag har möjlighet att välja färdtjänst försöker jag därför att i görligaste mån ta mig fram med SL-trafiken. Därför har jag studerat de lokala busslinjerna närmare på senare tid.
Busslinjenätet på Södermalm täcker stora delar av ön, men hur effektivt är det egentligen?
Jag försöker planera mina kollektivresor i förväg utifrån SL:s hemsida, men det är inte alltid så lätt. Jag hittar den nya busslinjen 55 som går från Hjorthagen via Slussen till Tanto. Den passar mig för vissa resor eftersom den passerar Mariatorget, som ligger nära min bostad. Mitt på dagen går den i 15-minuterstrafik.
Buss linje 55.
Jag skriver ut busslinjens färdväg från SL:s hemsida, men när jag väl sitter på bussen visar det sig att den tar en annan väg och hoppar över fem hållplatser på centrala Södermalm. Osis! Jag borde ju ha kollat eventuella störningar. På SL:s hemsida finns fem aktuella störningar som berör 55:an. Alla fem måste kollas och då ser jag att en av störningarna innebär att just dessa fem hållplatser hoppas över mellan 24 augusti och 18 oktober. Så jag kan inte anklaga SL för detta. De har ju informerat; det var bara jag som var slarvig.
Busslinje 57 gå mellan Karolinska och Sofia via Mariatorget, Södra station och Skanstull. Bra om man bor i Norra Hammarbyhamnen. men jag har tagit den mellan City och Mariatorget,
Buss linje 74.
Jag ska till Södersjukhuset på återbesök och upptäcker busslinje 74. 74:an har en turtäthet på 20 minuter, vilket är en ganska låg turtäthet. Den går mellan Mariatorget och Sickla köpkvarter och passerar faktiskt Södersjukhuset på vägen. Toppen! Om det verkligen hade varit sant. Även om linjen skyltas ”Mariatorget”, så måste man tänka på att Mariatorget dels är namnet på ett torg mellan Hornsgatan och S:t Paulsgatan, dels på en tunnelbanestation som inte ligger vid Mariatorget. Den östra uppgången ligger vid Swedenborgsgatan/Wollmar Yxkullsgatan (ett kvarter från Mariatorget) och den västra vid Torkel Knutssonsgatan (två kvarter från Mariatorget). Buss linje 74 stannar vid Krukmakargatan, nära tunnelbanan men omkring 350 meter från torget. Dessutom passerar bussen Södersjukhuset bara på vissa turer. Och eftersom varje meter har betydelse för den som har svårt att gå, har jag ingen nytta av 74:an utan väljer stombuss nr 3.
Buss linje 66.
Jag ska till Ersta sjukhus och hittar då buss 66, som är en internlinje på Söder mellan Reimersholme och Sofia. En ganska krokig linje som går med 20-minuterstrafik visar det sig men jag har ju tid på mig. Från Wollmar Yxkullsgatan ska bussen ta 11 minuter enligt tidtabell, men i verkligheten tar det lite längre tid. Konstigt att SL:s ruttplanerare föreslår att jag ska stiga av vid Klippgatan i stället för Erstagatan, som har kortare gångavstånd till Ersta.
Busslinje 66 är verkligen en snigellinje. Avståndet mellan ändhållplatserna är fågelvägen 4,4 km, men bussen snirklar sig fram hela 7,6 km. Medelhastigheten är visserligen drygt 11 km per timme, vilket är ungefär som stombussarna i innerstan, men tar man hänsyn till det verkliga avståndet blir det under 7 km per timme. Räknar man dessutom med en genomsnittlig väntetid på 10 minuter blir hastigheten bara drygt 5 km per timme, vilket är en ganska normal gånghastighet, i alla fall för en frisk person. Lägger man till gångavstånd till hållplats i båda ändar sjunker medelhastigheten till drygt 4 km per timme. Att använda buss 66 tar för mig 42 minuter för att ta mig till Ersta. Tiden kan kortas något om jag passar tidtabellen. Går jag till fots använder jag den kortaste vägen vilket bara tar 34 minuter, även i mitt nuvarande tillstånd. Klarar jag att gå 1,5 km har jag alltså ingen nytta av buss 66 även i nuvarande rörelsehindrade tillstånd. Det gör jag nog nu, men kanske inte för någon månad sedan. Men hade jag varit full frisk hade jag gått sträckan på bara 18 minuter. Det bekräftar min (förutfattade) mening att snigelbussarna inte är till någon nytta för fullt friska människor. I alla fall om det inte ösregnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar