För någon vecka sedan hade lokaltidningen Södermalmsnytt en artikel om Söders farligaste trafikkorsningar. Korsningen mellan Folkungagatan och Götgatan är en av de värsta om man frågar söderborna. Det är kanske inte den med flest olyckor, men ett tiotal fotgängare har ändå blivit påkörda här under de senaste sex åren. Trafikljusen för bilar har olika signaler för dem som ska till vänster eller rakt fram respektive till höger.
När fotgängarna tror att bilarna har fått rött ljus är det fortfarande grönt ljus för dem som svänger till höger. Fotgängarna luras att stiga ut i gatan för tidigt vilket dagligen leder till konflikter med bilar. Det är uppenbart att detta system ökar konflikterna mellan bilar och fotgängare fullständigt i onödan. Detta trots att korsningen inte har så mycket biltrafik.
Många fotgängare passerar här, antagligen i den tron att bilarna har rött ljus.
Men det finns ytterligare en anledning till att konflikter uppstår och det är att biltrafiken prioriteras mycket högre än fotgängarna, trots att det är fler fotgängare än bilar som passerar korsningen, bland annat många som kommer från tunnelbanan. Jag stod en stund och tittat på signalväxlingen och kunde lätt konstatera detta. Det är grönt för bilar som kommer västerut på Folkungagatan och som kör rakt fram eller svänger till vänster i ungefär 30 sekunder. Grönt ljus för bilar som svänger till höger är det ungefär 45 sekunder.
För fotgängare som ska korsa Folkungagatan här mitt för tunnelbaneentrén är det grönt bara i omkring 20 sekunder. Fotgängare som vill gå över Folkungagatan på andra sidan Götgatan har bara 15 sekunder på sig. För bilar som kommer norrut på Götgatan och som kör rakt fram eller svänger är det grönt ljus i över en minut. Även här är det grönt för fotgängare i omkring 20 sekunder. Dessutom är det inte fritt fram för fotgängare att gå över när det är grön gubbe eftersom svängande trafik samtidigt har grönt ljus, så det uppstår ändå konflikter.
Både fotgängarna och den svängande trafiken har grönt samtidigt.
Enligt Södermalmsnytt ska Josefine Weinberg på Trafikkontoret, som ansvarar för trafikplaneringen på Söder, undersöka vad man kan göra. Hon får två gratistips från mig:
- Ta bort signalerna för bilar som ska svänga till höger.
- Förläng generellt de gröna faserna för fotgängare och korta dem för bilarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar