tisdag 20 april 2010

När Kultureliten rider till storms blir de gnällmaskiner

Den 16 april skrev Jonas Thente en kommentarer med rubriken ”När Kultureliten rider till storms så blir jag som vanligt tveksam” på DN:s kultursida. Slussen kommer att stuvas om, för det är så det går till i dynamiska städer: somt blir till aska, annat växer fram. Det som bekymrar Thente är den där självgoda sammanslutningen som kallas Kultureliten, som mest består av fördettingar i pensionsåldern vars högsta önskan det är att konservera 1971 i rödvinsgelé och underteckna protestlistor mot alla som tycker annorlunda. Thente har personligen något högre krav på en elit än att den konsekvent säger nej till saker. Men så funkar den: Frambär en paroll som inleds med ordet STOPPA så skriver den lokala kultureliten på.
Jonas Thente
Vad gäller den stockholmska varianten så anser den alla som inte var med vid almarna 1971, eller något annat av de antika slagen, på förhand vara diskvalificerade. Kultureliten är en kamratförening med rätt att skriva under STOPPA, och varje ansats att pensionera en medlem, revidera föreningens historieskrivning eller bygga om dess ungdomliga visten, måste ses som tecken på ett kulturellt förfall. ”Not in my backyard” brukar man kalla benägenheten att skydda sina egna intressen men moralisera över alla andras. Thente menar att kultureliten tycks anse hela Stockholm vara dess egen bakgård.
Friherre Carl Johan de Geer
Carl Johan de Geer svalde betet med hull och hår och tog till det värsta invektiv kan kunde komma på – han kallade Thente för ”nyliberal”! I en ny kommentar kallade Thente denna kulturelit för ”gnällmaskiner” och tyckte att det är oroande att kultureliten beter sig så förväntat.
Jag var både med vid almarna natten mellan den 11-12 maj 1971 och firade alternativjular i slutet på 1960-talet. Trots det ställer inte jag heller upp på all denna kulturelitistiska konservatism.
Tack Jonas Thente!

2 kommentarer:

  1. Just det där med Almarna är ju intressant. Vet inte hur många gånger jag sett det tas upp.
    Men faktum är ju att slussen är själva anti-tesen till det som Almstriden handlade om. Slussen är ju en hyllning till massbilismen som byggdes på rivningsdammet efter den levande stad som revs bort för att ge plats för den. Slussen var en försmak av det som sedan skedde i Klara, och som utmynnade i Almstriden. En Almstrid som jag för övrigt själv hade sympatiserat med om jag hade varit förr då.

    Det är märkligt hur de resonerar, och kanske än märkligare att media ger dem fria tyglas utan att gräva i hur det egentligen ligger till.

    SvaraRadera
  2. varit FÖDD då ska det stå förstås.

    SvaraRadera