onsdag 26 juni 2013

Välkommet förslag om tunnelbaneutbyggnader


I dagens DN Debatt Sthlm föreslår regeringens förhandlingspersoner H G Wessberg och Catharina Håkansson Boman att 2013 års Stockholmsförhandling ska handla om fyra utpekade tunnelbanesträckningar:
  • Kungsträdgården till Nacka
  • Avgrening mot gröna linjen mot Hagsätra
  • Odenplan-Hagastaden
  • Akalla-Barkarby
Till utbyggnaderna ska kopplas utfästelser om bostadsbyggande i anslutning till de berörda sträckningarna. Kopplingen till gröna linjen innebär att omfattande bostadsbyggande möjliggörs i söderort eftersom kapaciteten på gröna linjen ökar kraftigt. Investeringen är värd 17 miljarder kronor och byggstarten är beräknad till 2016, vilket jag misstänker är optimistiskt i överkant.
Det är ändå glädjande att vi nu tar ett steg närmare fortsatt tunnelbaneutbyggnad i regionen. Sedan Blå linjen färdigställdes 1985 har endast utbygganden från Bagarmossen till Skarpnäck skett, en enda station på ca 30 år. Under den tiden har regionen vuxit med omkring en halv miljon människor och tillväxten fortsätter. Sedan mitten av 1980-talet har befolkningen ökat varje år även i Stockholm och är numera snabbare i den centrala delen av regionen, tunnelbanans upptagningsområde, än i periferin. Det är alltså hög tid att tunnelbanans långa utbyggnadspaus avslutas. Jag har inte heller någonting i sak att invända mot de utbyggnader som prioriteras. Nacka och Solna hör till regionens snabbast växande kommuner. Det är glädjande att kopplingen till gröna linjen kommer med, som jag har argumenterat för tidigare på denna blogg. Det innebär också att den trängsel i tunnelbanan som jag kommenterade häromdagen kan lindras något. Samlokaliseringen med Österleden verkar man ha släppt, på goda grunder.
Sedan kan man ju kommentera detaljer. Tunnelbanan till Hagastaden bör naturligtvis gå åtminstone till Solna centrum. Om fortsättningen bör vara till Arenastaden är däremot inte givet. Bygger man ut sträckan Akalla-Barkarby tycker jag nog att också den korta sträckan Hjulsta-Barkarby kan tas med i samma paket. I ett längre perspektiv finns det ju fler tunnelbanor som också bör studeras, till exempel en koppling mellan Liljeholmen och Fridhemsplan och vidare mot nordost. Men just nu är det bara att hoppas att de förestående förhandlingarna också leder till en överenskommelse om den skisserade utbyggnaden. Då har ett stort steg tagits framåt för regionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar