I dagens DN Debatt Sthlm föreslår regeringens
förhandlingspersoner H G Wessberg och Catharina Håkansson Boman att 2013 års
Stockholmsförhandling ska handla om fyra utpekade tunnelbanesträckningar:
- Kungsträdgården till Nacka
- Avgrening mot gröna linjen mot Hagsätra
- Odenplan-Hagastaden
- Akalla-Barkarby
Det är ändå glädjande att vi nu tar ett steg närmare
fortsatt tunnelbaneutbyggnad i regionen. Sedan Blå linjen färdigställdes 1985
har endast utbygganden från Bagarmossen till Skarpnäck skett, en enda station
på ca 30 år. Under den tiden har regionen vuxit med omkring en halv miljon
människor och tillväxten fortsätter. Sedan mitten av 1980-talet har
befolkningen ökat varje år även i Stockholm och är numera snabbare i den
centrala delen av regionen, tunnelbanans upptagningsområde, än i periferin. Det
är alltså hög tid att tunnelbanans långa utbyggnadspaus avslutas. Jag har inte
heller någonting i sak att invända mot de utbyggnader som prioriteras. Nacka
och Solna hör till regionens snabbast växande kommuner. Det är glädjande att
kopplingen till gröna linjen kommer med, som jag har argumenterat för tidigare
på denna blogg. Det innebär också att den trängsel i tunnelbanan som jag
kommenterade häromdagen kan lindras något. Samlokaliseringen med Österleden verkar man ha släppt, på goda grunder.
Sedan kan man ju kommentera detaljer. Tunnelbanan till
Hagastaden bör naturligtvis gå åtminstone till Solna centrum. Om fortsättningen
bör vara till Arenastaden är däremot inte givet. Bygger man ut sträckan
Akalla-Barkarby tycker jag nog att också den korta sträckan Hjulsta-Barkarby
kan tas med i samma paket. I ett längre perspektiv finns det ju fler
tunnelbanor som också bör studeras, till exempel en koppling mellan Liljeholmen
och Fridhemsplan och vidare mot nordost. Men just nu är det bara att hoppas att
de förestående förhandlingarna också leder till en överenskommelse om den
skisserade utbyggnaden. Då har ett stort steg tagits framåt för regionen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar