onsdag 8 januari 2014

Tunnelbanan till Täby

I DN Sthlm i går konstateras att det ser mörkt ut för t-bana till Täby. Bekymret med en tunnelbana till Täby är att politiker och kommuner är osams – och att Danderyd skapat ett naturreservat där det planerades bostäder. Men det sistnämnda är knappast avgörande. Det är länge sen planerna på ett bostadsområde vid Danderydsberg skrinlades.
Tunnelbaneplanen 1965.
Enligt Tunnelbaneplanen från 1965 skulle tunnelbanan byggs ut i nordostsektorn ända till Hägernäs. Alternativa sträckningar redovisades. I Regionplan 1973 redovisades en tunnelbana från Östermalmstorg till Täby centrum. En utbyggnad kom till stånd till Tekniska högskolan 1973, till Universitetet 1975 och till Mörby centrum 1978. Sedan hände inget mera, trots att tunnelbana och/eller pendeltåg till nordostsektorn  har funnits med i alla regionplaner sedan dess.Behovet har alltså konstaterats och beslutats politiskt under närmare 40 års tid utan att någon utbyggnad har kommit till stånd sedan sträckningen till Mörby centrum färdigställts för 35 år sedan.
En förklaring till detta är att Täby kommun av obegripliga skäl under lång tid motsatte sig en utbyggnad. Oro för att Roslagsbanan kunde läggas ned spelade från början in, men är inte längre aktuellt. Betydande investeringar har under senare år gjorts i upprustningen av Roslagsbanan, vilket inte lämnat utrymme för ytterligare investeringar i samma regiondel.
Det är de ständiga satsningarna på Roslagsbanan som förhindrat investeringar i ett mer kapacitetsstarkt system i Nordostsektorn. Roslagsbanan har dock dålig koppling till city och övrigs kollektivtrafiksystem samt begränsad hastighet och kapacitet. Om tunnelbana eller pendeltåg skulle bli aktuellt i framtiden ligger investeringen troligen långt fram i tiden, i varje fall efter 2020. Nordostsektorn har idag en befolkning långt över de 200 000 invånare som tidigare betraktades som dimensionerande underlag för en tunnelbanegren och befolkningen kan komma att närma sig 300 000 inom ett par decennier. Kommunpolitikerna i nordost tycks fortsätta att prioritera Roslagsbanan framför tunnelbana. Invånarna i nordostsektorn kommer även i framtiden att ha den sämsta kollektivtrafiken i länet – helt i onödan.

5 kommentarer:

  1. Roslagsbanan har dålig koppling till T banan?
    Trist kanske men inte dålig! På Östra är det ca 200 m gångväg. Vid Danderyd är det längre!
    Avstånd som pendeltågsresenärer kan vara avundsjuk på!
    Trista gången vid T centralen är avskräckande!
    Roslagsbanan räddades av en insats från entusiaster på 80 talet. Så även Danderydsberg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från andra sektorer når man city med tunnelbana och pendeltåg utan byte. Från Nordostsektorn kommer man till Tekniska högskolan och måste byta. Det är skillnaden.

      Radera
    2. Som nostalgiker så räcker det kanske att förlänga Roslagsbanan till Humlegården.
      Dit även Lidingötågen kan dras.
      Det som skulle förbättras är övergången mellan Pendeln och Roslagsbanan till T banan. Odenplan kan bli en sådan i bästa fall.

      Radera
  2. Det är tunnelbanan som har begränsad hastighet. Roslagsbanan rustas för 120 km/h.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roslagsbanan går med 80 km per timme. De nyare tunnelbanevagnarna har maxhastighet 90 km per timme. Detta spelar inte så stor roll på sträckor där stationsavståndet är kort, eftersom den tid man kör med maxhastigheten är begränsad. För Roslagsbanan prövas 120 km per timme för nyanlagda sträckor i framtiden, men det finns inga tåg för denna hastighet. Stora delar av det befintliga systemet går inte att uppgradera till denna hastighet på grund av kurvor mm. En ytterligare nackdel med Roslagsbanan är att smalspåret begränsar utbudet av leverantörer, vilket fördyrar vagnparken.
      Det är denna typ av låsningar som gör att nordostsektorn aldrig kommer ikapp andra sektorer.

      Radera