måndag 13 januari 2014

Tro dem inte

Jag bläddrar i dagens Metro på tunnelbanan och läser att alliansen knappar in rejält på de rödgröna. Detta enligt senaste väljarbarometern från Yougov. Det handlar om en rejäl upphämtning. Nu är avståndet mellan blocken bara 6,5 procent.
Men så får jag syn på Aftonbladets löp. Där kan man i stället läsa följande: Gapet mellan blocken det största sedan mätningarna inleddes! Det skiljer 11,9 procentenheter mellan blocken enligt Aftonbladet och United Minds. Vad ska man tro?
Tro inget alls! Det är bara ovederhäftiga beräkningar. Varken United Minds eller Yougov gör riktiga statistiska slumpmässiga urval av befolkningen. I stället görs undersökningarna som webbundersökningar, som sedan korrigeras på något hemligt sätt av företagen.
Så här ser partisympatierna ut enligt min egen väljarbarometer.
Partisympatier november-december 2013.
Skillnad mellan blocken är 11,4 procentenheter. Aftonbladet och United minds ligger alltså ganska rätt, medan Metro och Yougov är helt fel ute. Eftersom centern inte skulle komma in i riksdagen om det vore val nu skulle de rödgröna få egen majoritet.
Hur jag har kommit fram till detta? Jag har tagit det viktade medelvärdet av de senaste partisympatiundersökningarna från fem olika undersökningar (SCB, Novus, Demoskop, Sifo och Ipsos), som tillsammans frågat drygt 17 000 personer. Dubbelt så bra som SCB alltså. Lätt som en plätt och mycket bättre än Yougov.

1 kommentar:

  1. SVD ledare idag-Reinfelds betyg sjunker-men är fortfarande över Göran P bästa nivå!
    Allt är relativt (bra)

    SvaraRadera