Idag var det visning av det pågående arbetet med att bygga ett garage för 300 bilar i Stigberget på östra Södermalm. Ett antal platser ska ha laddstationer för elbilar. Bygget genomförs av Veidekke på uppdrag av Stockholm parkering. Många intresserade söderbor hade slutit upp för att vandra in i berget.
Infartstunneln från Renstiernagatan.
Bygget startade 2012 och garaget ska vara klart i september 2015, om ett och ett halvt år alltså. Ännu är inte allt berg bortsprängt. Det ska vara klart till sommaren, och därefter vidtar inredningen. Man ska ha parkering i två skepp med vardera tre plan. Syftet är att få bort gatuparkering och dubbelparkering samt att öka framkomligheten för kollektivtrafiken. Stockholms framkomlighetsstrategi innebär att gatuutrymmet prioriteras för den rörliga trafiken, fotgängare, cyklister och kollektivtrafik, inte stillastående bilar.
Här ska man fortfarande spränga bort ca 30 m berg.
35 000 kubikmeter berg ska sprängas bort. Man brukar räkna med att en parkeringsplats kräver ca 20-25 kvadratmeter men här kräver alltså varje bil att 117 kubikmeter berg sprängs bort och transporteras bort. Jag antar att berget sedan förvandlas till användbar ballast till betong eller liknande.
En stor maskin borrar hål för sprängmedel som sedan ska spränga bort ytterligare några meter berg några timmar senare. Klockan 18.30 närmare bestämt. Här ska ytterligare 45-50 meter sprängas ut.
Men det kostar en hel del. Budgeten är på 147 miljoner och man kan räkna med att en p-plats kommer att kosta sisådär 2 500 kr per månad. Om man räknar med att en bil håller i 15 år innebär det att den har kostat 450 000 kr, bara i parkeringskostnader. Dubbelt mot inköpspriset för en normalbil alltså. Sedan kommer bränslet med flera hundra tusen kronor ytterligare. Och service och försäkring och…
Så här ser garaget ut i plan.
Trots att det alltså kostar är intresset stort för en parkeringsplats i Stigbergsgaraget. Intresseanmälningarna är fler än antalet platser i garaget. Så det verkar vara en vettig satsning.
Så här kommer garaget att se ut när det är färdigt.
Redan tidigare har ju ett antal underjordiska garage byggts, till exempel under Högalidsparken, under Rådhusparken, under S:t Eriksplan och så vidare. Och det finns planer på fler projekt i framtiden.
Framtida entré från Renstiernagatan.
Jag tycker att det är rimligt att satsa på underjordiska garage för boende så länge det finns betalningsvilja. Ska Stockholm växa måste man acceptera att en del hushåll äger bil, även i innerstaden. Men de ska ju helst inte behöva använda den dagligen och det ska finnas laddställen för el- och hybridbilar. '
Framtida entré mot Tjärhovsgatan.
Det finns många berg i Stockholm där man kan spränga in garage även i framtiden. Ett kommande projekt kan vara under gården vid Armémuseum på Östermalm. Men man måste också vara restriktiv när det gäller arbetsplatsparkering eller besöksparkering i attraktiva kollektivtrafiklägen. En del av Stockholm Parkerings projekt är mera tveksamma, till exempel vid Nordiska Museet på Djurgården eller på Blasieholmen, där få människor bor.
Infartstunneln från Renstiernagatan.
Bygget startade 2012 och garaget ska vara klart i september 2015, om ett och ett halvt år alltså. Ännu är inte allt berg bortsprängt. Det ska vara klart till sommaren, och därefter vidtar inredningen. Man ska ha parkering i två skepp med vardera tre plan. Syftet är att få bort gatuparkering och dubbelparkering samt att öka framkomligheten för kollektivtrafiken. Stockholms framkomlighetsstrategi innebär att gatuutrymmet prioriteras för den rörliga trafiken, fotgängare, cyklister och kollektivtrafik, inte stillastående bilar.
Här ska man fortfarande spränga bort ca 30 m berg.
35 000 kubikmeter berg ska sprängas bort. Man brukar räkna med att en parkeringsplats kräver ca 20-25 kvadratmeter men här kräver alltså varje bil att 117 kubikmeter berg sprängs bort och transporteras bort. Jag antar att berget sedan förvandlas till användbar ballast till betong eller liknande.
En stor maskin borrar hål för sprängmedel som sedan ska spränga bort ytterligare några meter berg några timmar senare. Klockan 18.30 närmare bestämt. Här ska ytterligare 45-50 meter sprängas ut.
Men det kostar en hel del. Budgeten är på 147 miljoner och man kan räkna med att en p-plats kommer att kosta sisådär 2 500 kr per månad. Om man räknar med att en bil håller i 15 år innebär det att den har kostat 450 000 kr, bara i parkeringskostnader. Dubbelt mot inköpspriset för en normalbil alltså. Sedan kommer bränslet med flera hundra tusen kronor ytterligare. Och service och försäkring och…
Så här ser garaget ut i plan.
Trots att det alltså kostar är intresset stort för en parkeringsplats i Stigbergsgaraget. Intresseanmälningarna är fler än antalet platser i garaget. Så det verkar vara en vettig satsning.
Så här kommer garaget att se ut när det är färdigt.
Redan tidigare har ju ett antal underjordiska garage byggts, till exempel under Högalidsparken, under Rådhusparken, under S:t Eriksplan och så vidare. Och det finns planer på fler projekt i framtiden.
Framtida entré från Renstiernagatan.
Jag tycker att det är rimligt att satsa på underjordiska garage för boende så länge det finns betalningsvilja. Ska Stockholm växa måste man acceptera att en del hushåll äger bil, även i innerstaden. Men de ska ju helst inte behöva använda den dagligen och det ska finnas laddställen för el- och hybridbilar. '
Framtida entré mot Tjärhovsgatan.
Det finns många berg i Stockholm där man kan spränga in garage även i framtiden. Ett kommande projekt kan vara under gården vid Armémuseum på Östermalm. Men man måste också vara restriktiv när det gäller arbetsplatsparkering eller besöksparkering i attraktiva kollektivtrafiklägen. En del av Stockholm Parkerings projekt är mera tveksamma, till exempel vid Nordiska Museet på Djurgården eller på Blasieholmen, där få människor bor.
2500 SEK per månad.
SvaraRaderaSöder har blivit Yuppifierat! De kunde åtminstone tagit vara på höjden bättre!
Det behövs en total omkastning i hur parkering bedrivs i Stockholm. Boendeparkering ska in i bergen, och gatuparkering ska vara för tillfälliga besökare, tvärtom hur det är idag. Detta kommer naturligtvis innebära att kostnaden för boendeparkering på gator kraftigt kommer att öka.
SvaraRaderaNuvarande situation är väldigt ineffektiv för alla, och innebär en massiv subvention på tusentals kronor i månaden för bilägare som använder sin bil 20 gånger om året.