söndag 18 oktober 2009

Lerslott i miniatyr

Det är tradition i Maharashtra att i anslutning till Diwalihögtiden, som i år infaller den 17 oktober, bygga slott och borgar i lera för att hylla nationalhjälten Shivaji. Shivaji som grundade Marathariket i västra Indien 1664 var välkänd för sina fort. Han behärskade omkring trehundra fort vid sin död, en del erövrade av andra men många anlagda av honom. Sindhudurg på en ö utanför kusten och Pratapgad i bergen är ett par av de mera välkända befästningarna han lät bygga.
Pratapgad
Sindhudurg

Abbé Carré var en fransk resenär som besökte Indien omkring 1670. I sin reseberättelse” Voyage des Indes Orienteles” som publicerades i Paris 1699, skev han om Shivaji: "I mod och snabbhet liknade han kungen av Sverige, Gustavus Adolphus”.
Shivaji
I Pune i västra Maharashtra hålls varje år en fortbyggartävling för skolbarn, som i grupper med hjälp av lärare och fantasin framställer sina verk i stadsparken, där de finns att beskåda för intresserade besökare. De bygger antingen fantasislott eller mer eller mindre trogna kopior av riktiga befästningar uppe i Sahyadribergen, som de besökt eller sett på bilder.
När vi besökte utställningen härom dagen fanns det ett femtiotal mer eller mindre naturtrogna modeller att beskåda, framställda skalenligt i till exempel skala 1:1000 eller i friare former.
Med färgpulver hade de bästa elevgrupperna lyckats riktigt bra med att få fram färgglada levande återgivningar av de historiska minnesmärkena. Antagligen hade de också roligt medan de framställdes.

2 kommentarer:

  1. Tack göran! du gav mig ett inblick på Marathariket precis vad jag letade efter.

    jag går på en gymnasieskola som har fått uppgift av min Historielärare att utöka vår kunskap om Indiens bakgrund och ditt arkiv hälper mig väl. det betyder mycket för mig!

    men jag undrar hur föll Marathariket? pga Brittiska koloni?

    SvaraRadera
  2. Maratherna förlorade sitt oberoende i det tredje kriget mellan Storbritannien och Marathariket 1817-1818 och britterna tog kontroll över större delen av Indien. Det fort i Pune där Peshwas hade härskat över Marathernas rike, Fortet Shaniwarwada, förstördes genom en brand 1828. Troligen brändes det ner av britterna. Fortfarande finns murarna kvar och parken är nu ett historiskt minnesmärke.
    Trevligt att du har nytta av min blogg. Läs gärna mer om Maratherriket här.

    SvaraRadera