måndag 14 juni 2010

Kungen vill själv att muslimer ska fördömas som kättare

Detta är en slutsats man kan dra av dagens SvD. Jag har tidigare skrivit om att Kungen, kronprinsessan Victoria och hennes blivande make enligt grundlagen måste fördöma bland andra muslimer. Successionsordningen från 1809, den grundlag som reglerar tronföljden, säger att kungen ska hålla sig till den Augsburgska trosbekännelsen från 1593, där det stadgas att alla kätterier ska fördömas och däribland muslimer.
Det är inte monarkin som sådan, det är kungen personligen jag vill åt.
Jag trodde då att detta bara var en historisk kvarleva, en gammal skrivning som bara blivit bortglömd. Nu förstår jag, om SvD har rätt, att detta är ett uttryck för kungens egen bestämda uppfattning.
Åtta KU-ledamöter, en majoritet av dem som SvD tillfrågat, anser att bestämmelsen om religionskravet är otidsenligt och bör tas bort. ”I samma ögonblick som kungafamiljen vill ändra på det är vi beredda att göra det, säger Ingvar Svensson (KD). Kungen har tidigare tillfrågats och meddelade då att han ville behålla skrivningen om religionstillhörigheten.” Det är alltså anledningen till att kätteriparagrafen finns kvar i grundlagen. Detta enligt SvD idag. Kungen vill behålla religionskravet! Kungen vill att alla kätterier ska fördömas och däribland muslimer!
Tidigare har det främst varit monarkin som sådan jag varit kritisk emot. Landets högsta ämbete borde inte ärvas inom en liten familj när nu demokratin har slagit igenom fullt ut i de flesta andra samhällssektorer. Men jag börjar nu förstå den egentliga innebörden av vad DN-kåsören Red Top på sin tid brukade hävda: ”Jag har ingenting emot monarkin som sådan, det är kungen personligen jag vill åt”.
På dagens Brännpunkt i SvD vill Christer Sturmark, ordförande i Humanisterna och Stefan Swärd, pastor i Elimkyrkan på Östermalm avskaffa religionstvånget för kungahuset. Göran Hägg har tidigare velat avskaffa kungahusets arvsrätt och införa valmonarki. Det är alltför begränsade krav. Jag vill i stället kräva: Avskaffa Kungen! Avskaffa kungahuset! Avskaffa monarkin!

Relaterat inlägg:
Kungahuset måste fördöma islam

4 kommentarer:

  1. Det är viktigt att grundlagen följs därför ska kungen kallas in till kyrkförhör en gång i månaden. Två medeltida anakronismer som möts. Mycket passande.

    SvaraRadera
  2. det aer nog billigare att h[lla ett
    kungahus aen att styras av politiker
    som roffar till sig aennumer av
    v[ra pengar

    SvaraRadera
  3. Åh, vad jag håller med dig!
    Bort med monarkin så fort det bara går!

    SvaraRadera
  4. Konsekvent, spetsigt, roligt.
    Jag fortsätter följa bloggen.

    SvaraRadera