I Stånga på södra Gotland finns en gammal järnvägsmiljö lite söder om själva samhället. Inne på gårdsplanen bakom en prylbod hittar man Station Tellungs, med stationsbyggnad, räls, godsvagn och annan järnvägsrekvisita. Detta är långt från Dalhem där en bit av den gamla järnvägen på Gotland omsorgsfulls rekonstruerats och numera åter trafikeras med autentiska lok och vagnar i museimiljö. Men hur passar Tellungs in i det gamla järnvägsnätet? Söker man på gamla järnvägskartor söker man förgäves. Station Tellungs har aldrig funnits, och aldrig trafikerats av gamla ånglok. Hela miljön är fejkad, en fiktion, konstruerad av konstnären Hasse Lindroth.
Och stationshuset ät egentligen ett gammalt hönshus, men också konstgalleri. Där hittade jag i början av maj grafik av upphovsmannen själv, Hasse Lindroth. Mest är det skildringar av det Stockholm som fanns på 1970- och 1980-talet men som nu är borta. Många av hans Stockholmsbilder, etsningar och torrnålar, finns också samlade i boken "Stockholm nyligen", från år 1990. Där finns också flera bilder av mitt eget närområde på Söder.
Jag gillar Hase Lindroths konst. Den är suggestiv och medryckande, med mycket känsla och svärta i bilderna. På mitt gamla kontor hängde en Lindroth med motiv från Mariaberget som jag ofta tittade på.
Jag väljer ut några bilder för att jämföra med hur det ser ut idag. Det visar sig vara svårare än jag trodde.
Hotell Göteborg, Hasse Lindroth 1982
Hotell Göteborg byggdes omkring i anslutning till Västra stambanans slutstation i Stockholm som öppnades vid Södra bantorget 1860, nuvarande Medborgarplatsen. På bilden syns byggnaden nedanför Södra Latins röda tegelfasader. Hotellet revs inför utbyggnaden av Södra stationsområdet i början av 1980-talet, trots att det ansågs ha stort kulturhistoriskt värde. Det första stationshuset intill revs redan på 1920-talet.
Så här ser motsvarande vy ut idag. På Lindroths bild finns inget lövverk som skymmer. Södra Latin är det enda som skymtar bakom grönskan. Till vänster ligger en av Söder torns lägre byggnader, till höger Göta ark.
Järnvägstunneln. Hasse Lindroth, 1979
Denna järnvägstunnel användes sedan sammanbindningsbanan öppnats mellan Stockholms södra och centralen 1871 och fram till dess att Centralbron öppnades på 1950-talet, då järnvägen fick en ny sträckning.
Så här ser motsvarande vy ut idag. Tunnelmynningen används som upplag vid bygget av Citybanan. Byggnaden ovanför tunnelmynningen finns kvar. Men stopp ett tag. Vissa delar känns igen, men det är samtidigt någonting som inte stämmer. Jag jämför med en bild från en något annorlunda vinkel.
Tegelhuset till höger på bilden ligger till vänster om järnvägstunneln på Lindroths bild. Tegelhuset, som byggdes redan 1859 med lägenheter för järnvägsanställda finns alltså fortfarande kvar. Har han faktiskt spegelvänt motivet? Är bilden en fiktion liksom Station Tellungs i Stånga? Jag drar mig till minnes något som han berättade för mig i Stånga. Han hade sålt en bild över gamla bangården på Stockholms södra till en lokförare. På bilden stod en övergiven korgstol mellan spåren. Lokföraren kände igen stolen som han passerat med tåg många gånger. Det var bara det att den aldrig funnits i verkligheten. Lindroth hade bara ritat dit den, men gjort det så suggestivt att lokföraren var övertygad om att han sett den i verkligheten. Så ser vårt minne ut. Vad kan vi verkligen lita på som vi sett?
Högbergsgatan, Hasse Lindroth 1979
Det ser ut som ett gammalt Södermotiv. Jag går Högbergsgatan fram och tillbaka, men ingenstans kan jag hitta en vy som påminner om detta motiv, även om jag tänker bort alla nya hus. Denna ödetomt ska enligt boken ha funnits bakom det numera försvunna Södras Folkets hus, som revs en bit in på 1980-talet. Där ligger nu Göta Ark, delvis över Söderleden. Fanns motivet i verkligheten. Ligger det på någon annan plats? Är det också spegelvänt? Eller är allt borta idag? Kanske någon bloggläsare med kunskap om Söder kan hjälpa mig.
Och stationshuset ät egentligen ett gammalt hönshus, men också konstgalleri. Där hittade jag i början av maj grafik av upphovsmannen själv, Hasse Lindroth. Mest är det skildringar av det Stockholm som fanns på 1970- och 1980-talet men som nu är borta. Många av hans Stockholmsbilder, etsningar och torrnålar, finns också samlade i boken "Stockholm nyligen", från år 1990. Där finns också flera bilder av mitt eget närområde på Söder.
Jag gillar Hase Lindroths konst. Den är suggestiv och medryckande, med mycket känsla och svärta i bilderna. På mitt gamla kontor hängde en Lindroth med motiv från Mariaberget som jag ofta tittade på.
Jag väljer ut några bilder för att jämföra med hur det ser ut idag. Det visar sig vara svårare än jag trodde.
Hotell Göteborg, Hasse Lindroth 1982
Hotell Göteborg byggdes omkring i anslutning till Västra stambanans slutstation i Stockholm som öppnades vid Södra bantorget 1860, nuvarande Medborgarplatsen. På bilden syns byggnaden nedanför Södra Latins röda tegelfasader. Hotellet revs inför utbyggnaden av Södra stationsområdet i början av 1980-talet, trots att det ansågs ha stort kulturhistoriskt värde. Det första stationshuset intill revs redan på 1920-talet.
Så här ser motsvarande vy ut idag. På Lindroths bild finns inget lövverk som skymmer. Södra Latin är det enda som skymtar bakom grönskan. Till vänster ligger en av Söder torns lägre byggnader, till höger Göta ark.
Järnvägstunneln. Hasse Lindroth, 1979
Denna järnvägstunnel användes sedan sammanbindningsbanan öppnats mellan Stockholms södra och centralen 1871 och fram till dess att Centralbron öppnades på 1950-talet, då järnvägen fick en ny sträckning.
Så här ser motsvarande vy ut idag. Tunnelmynningen används som upplag vid bygget av Citybanan. Byggnaden ovanför tunnelmynningen finns kvar. Men stopp ett tag. Vissa delar känns igen, men det är samtidigt någonting som inte stämmer. Jag jämför med en bild från en något annorlunda vinkel.
Tegelhuset till höger på bilden ligger till vänster om järnvägstunneln på Lindroths bild. Tegelhuset, som byggdes redan 1859 med lägenheter för järnvägsanställda finns alltså fortfarande kvar. Har han faktiskt spegelvänt motivet? Är bilden en fiktion liksom Station Tellungs i Stånga? Jag drar mig till minnes något som han berättade för mig i Stånga. Han hade sålt en bild över gamla bangården på Stockholms södra till en lokförare. På bilden stod en övergiven korgstol mellan spåren. Lokföraren kände igen stolen som han passerat med tåg många gånger. Det var bara det att den aldrig funnits i verkligheten. Lindroth hade bara ritat dit den, men gjort det så suggestivt att lokföraren var övertygad om att han sett den i verkligheten. Så ser vårt minne ut. Vad kan vi verkligen lita på som vi sett?
Högbergsgatan, Hasse Lindroth 1979
Det ser ut som ett gammalt Södermotiv. Jag går Högbergsgatan fram och tillbaka, men ingenstans kan jag hitta en vy som påminner om detta motiv, även om jag tänker bort alla nya hus. Denna ödetomt ska enligt boken ha funnits bakom det numera försvunna Södras Folkets hus, som revs en bit in på 1980-talet. Där ligger nu Göta Ark, delvis över Söderleden. Fanns motivet i verkligheten. Ligger det på någon annan plats? Är det också spegelvänt? Eller är allt borta idag? Kanske någon bloggläsare med kunskap om Söder kan hjälpa mig.
WGS84
SvaraRadera59°18'58.0"N 18°4'18.9"E
WGS84 DDM
59°18.966'N 18°4.316'E
WGS84 decimal (lat, lon)
59.316103, 18.071926
RT90
6579445, 1629072
SWEREF99 TM
6579283, 674829
Sett från Medborgarplatsen mot Högbergsgatan 1978
SvaraRadera