torsdag 18 december 2014

Anders Sundström ska utreda Bromma!

SVT meddelade i går kväll att regeringen har utsett socialdemokraten och tidigare näringsministern Anders Sundström att utreda framtiden för Bromma flygplats. Hans uppgift blir att se över hur man kan samordna behovet av nya bostäder med bibehållen flygtrafik till Stockholm. Av uttalanden i Rapport och Aktuellt framgår att han vill öka kapaciteten på Arlanda så att man kan ta emot Brommaflyget där. På regeringens hemsida finns dock ännu ingenting att läsa om detta.
Bromma flygplats.
Anders Sundström blir inte den förste att ta hand om detta delikata uppdrag. Tidigare har tänkbara alternativ för regionens andra flygplats utretts av KSL-utredningen 1971, ULF-utredningen 1974, SAU- och BRU-utredningarna 1977, LUFS-utredningarna 1 och 2 år 1983, Tullingeutredningen 1986, av den förre kommunikationsminister Curt Boström 1988, Stockholms Brommautredning 1989, av kommunalrådet i Katrineholm Marita Bengtsson 1995, av Transportrådets förre generaldirektör Claes-Erik Norrbom 1997, av förre ordföranden i Statsanställdas förbund Curt Persson 1998, av Flygkapacitetsutredningen år 2000 samt av Stockholmsberedningen 2003. Som bekant finns dock Bromma flygplats kvar fortfarande. Kommer Anders Sundström att lyckas med det som alla dessa tidigare har misslyckats med, det är frågan. Bara att gå igenom hyllmetrarna av rapporter från de tidigare utredningarna torde ta veckor för att inte säga månader.
Anders Sundström.
"Jag kan se att Bromma stängs. Förutsatt att man först får upp kapaciteten på Arlanda", säger han till SVT. Samtidigt anser han att utbyggnaden av Arlanda kräver stora infrastruktursatsningar som exempelvis att snabbtågen kan gå till Arlanda utan att stanna i Stockholm.
En fråga som varken media eller Sundström verkar ha uppmärksammat handlar om att Bromma inte bara härbärgerar en hel del trafikflyg utan även så kallat allmänflyg, dvs statsflyg, affärs- och privatflyg, taxiflyg, ambulansflyg, skolflyg med mera. Även om man kan skapa kapacitet för att flytta trafikflyg till Arlanda kan knappast allmänflyget flyttas dit. Under senare år har flera utredningar handlat just om detta bland annat av KSL.
Också EU har intresserat sig för allmänflyget. Kommissionens liksom senare parlamentets inställning har varit att allmänflyget bidrar till EU:s ekonomi och att det är en viktig men ofta negligerad sektor. EU har pekat på att det blir allt svårare för allmän- och affärsflyget att få tillgång till flygplatser i konkurrens med det kommersiella flyget om ankomst- och avgångstider samt uppställningsplatser. EU-parlamentet har därför uppmanat medlemsstaterna och de regionala och lokala myndigheterna att se till behovet av flygplatser för allmän- och affärsflyget. Men tillgången till flygplatser för allmänflyg i Stockholmsregionen har minskat kraftigt eftersom både Tullinge och Barkarby har lagts ned för att bebyggas med bostäder. Av den slutrapport som KSL lade fram i mars i år om allmänflyget framgår att det saknas intressenter som är beredda att finansiera en ny flygplats för allmänflyget i Stockholmsregionen och att det också är svårt att hitta en plats för en ny allmänflygplats som skulle få acceptans.
Jag undrar om Anders Sundström också kommer att fundera på vart man ska hänvisa det så kallade kvalificerade allmänflyget om också Bromma läggs ned.

Uppdatering tisdag 23 december
I går fick jag tag på Sundströms uppdrag. Det visar sig att "allmänflyg" inte nämns i uppdraget. Alternativ som nämns är "utbyggnad av Arlanda flygplats" och "utvidgning av flyget från och till andra Stockholm närliggande flygplatser". Eftersom KSL:s utredning i våras gav upp tanken på utbyggnad av en särskild flygplats för allmänflyget är det nog kört nu. KSL-utredningen pekade på Eskilstuna, Västerås och Uppsala för det lättare och mindre affärsmässiga allmänflyg som inte får plats på Bromma.
Kanske också för resten som inte får plats på Arlanda. Men Skavsta, 10 mil från Stockholm, är knappast ett alternativ för det inrikesflyg som nu flyger på Bromma. Inte heller för statsflyg och ambulansflyg.

3 kommentarer:

  1. Vägen till Arlanda är en trång sektor!
    Även Järnvägen har problem ibland.
    Bromma nås från flera olika håll enkelt och nära!

    SvaraRadera
  2. Även om man inte kan flytta inrikesflyg från Bromma till Skavsta (det finns nog underlag för en hel del dock till Norrköping/Linköping/Södertälje med Ostlänken), kan man mycket enkelt flytta charter från Arlanda till Skavsta.

    Sedan får man väll prioritera mellan skolflyg och en stadsdel med 100000-150000 invånare, samt slopade höjdrestriktioner på andra håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att skolflyget flyttats bort från Bromma redan tidigare, liksom privatflyg mm. Det som är kvar är affärsflyg, statsflyg, ambulansflyg mm.

      Radera