Idag besökte vi en julmarknad på Beckmans designhögskola på Brahegatan på Östermalm. Vi blev mycket inspirerade av många vackra affischer och andra prylar som eleverna har tagit fram. Den här bilden tycker jag fångar de grundläggande elementen hos dagens Slussen på ett träffande sätt.
Här ser man verkligen hur trafiklösningarna dominerar denna del av Stockholm. Alla körfält finns med men ingenting onödigt. Det är Tomas Möller som har gjort bilden. Men är det verkligen detta vi vill bevara för framtiden? Ja, inte jag alltså. De som förespråkar Slussen, alternativ B menar jag.
Men det är onekligen en grafiskt snygg bild, eller hur?
Det skulle möjligen vara kul att bevara precis som det är, i all sin dystopiska skönhet. Ett monument över modernismens hänförda tro på bilen som skulle ha företräde överallt, till och med i medeltida stadskärnor.
SvaraRaderaOch så kan det mycket väl bli. Den politiska majoriteten i Stadshuset kan mycket väl få för sig att stödja Plan B, och då blir det många års försening medan den planen verklighetsanpassas och alla nya överklaganden och stämningar behandlas.
Min gissning är att Slussen kommer att stå kvar och förfalla tills den inte längre är farbar. Då kommer den att spärras av, och en provisorisk gång/cykel- och bilbro kommer att uppföras i närheten. Sedan kan stockholmarna stå lutade mot räcket på den provisoriska bron och beskåda sitt nya konstverk. :)
Nu är ju inte gångtrafiken med på denna bild.
SvaraRaderaSlussen är en labyrint där gångtrafiken inte behöver passera vägtrafiken alls.
Inte illa för en trafiklösning som byggdes före Västerbron och Essingeleden-de två andra passagerna över Mälaren i Stockholmstrakten.
Plan B är mitt förslag-kort byggtid mitt motiv!
Slussen Plan B lär vara mycket svår att genomföra eftersom den numera strider mot gällande detaljplan. Gällande detaljplan är sedan september 2013 planen för Nya Slussen. Det går inte att bygga om Slussen eftersom konstruktionen är utsliten och måste ersättas i sin helhet. Dessutom avviker Slussen Plan B på ett antal punkter från den tidigare detaljplanen från 1933. I sin senaste version har Plan B tre nya broar (två klaffbroar i kajplanet och en gc-bro över Stadsgårdsleden), utökad bussterminal och galleria, nya underjordiska brokonstruktioner, som ska bära upp spåren i station T-Slussen, flyttad station för Saltsjöbanan, ett nytt betongdäck över Strömmen som ska täcka de nya breda utloppskanalerna och dammluckorna, högre kaj i hela anläggningen och mycket annat. Även om Gösta Blücher har påstått att det skulle gå, är det mot bättre vetande och framförallt i direkt strid mot intentionerna i PBL. Det är beklämmande att en gammal planbyråkrat har förfallit till att försöka lura medborgarna på det sättet. Plan B kräver en ny detaljplaneprocess och försöker man kringgå detta kommer det att leda till åratal av överklaganden.
RaderaOppti, jag går hellre över ett övergångsställe än genom Slussens mörka gångar. Vad gäller Plan B:s genomförbarhet rekommenderas denna analys:
SvaraRaderahttp://www.yimby.se/2013/01/slussen-plan-b-en-analys_1397.html