fredag 18 september 2009

En svensk Ponte Vecchio

På konferensen "Business Arena" presenterades i går vinnarförslagen i den tävling som tidningen Metro utlyst tillsammans med Fastighetsägarna om nya landmärken i Stockholm. Vinnare, framröstat av Metros läsare, blev förslaget "En svensk Ponte Vecchio" av arkitektkontoret Kjellander & Sjöberg.
Förslaget innebär att Barnhusbron bebyggs med ett kvarter i hela brons längd och bredd. Förslaget genererar cirka 200 bostäder och arbetsplatser och lokaler till innerstan. I mitten behålls en livfull gata med öppen utsikt åt båda håll, kantad av mindre butikslokaler i två plan. Förslaget innebär att Kungsholmen och Norrmalm knyts ihop på ett nytt sätt. "Det känns som de försökt att kränga in en stor jävla atlantångare", säger skönhetsrådets ordförande Hans Henrik Brummer kritiskt. Det anser tydligen inte läsarna som röstat fram förslaget.

Bilden ovan visar originalet Ponte Vecchio i Florens. Arkitekt Svante Berg, Bergs arkitekter, var upphovsmannen bakom ett av de övriga förslagen i slutomröstningen "Öka värdet på Gärdet". Svante Berg ligger redan bakom ett av Stockholms mest kända landmärken, Globen. Nu vill han bygga en idrottsanläggning vid Valhallavägens slut som lockar, sticker ut och har kapacitet för såväl stora som små evene­mang. Jag tycker att det är bra att starta en debatt om hur vi kan göra Nationalstadsparken mera attraktiv och tillgänglig för besökare, samtidigt som vi i bästa fall kan åstadkomma ett nytt landmärke för Stockholm. Jag som bodde som barn vid kanten av Gärdet tycker att mycket kan göras för att locka fler besökare. Eftersom jag sedan dess också bott 30 år på Kungsholmen, ganska nära den trista och ödsliga Barnhusbron tycker jag att broförslaget är intressant om det nu går att genomföra tekniskt. Bron byggdes ursprungligen som en (mindre) del av den kommande Rådmansleden som skulle knyta ihop Drottningholmsvägen med Valhallavägen, men som lyckligtvis aldrig genomfördes. Den avvisande baksidan på Trygg Hansa-huset var ursprungligen tänkt att ligga direkt intill den stora trafikleden och sedan skulle ytterligare en bro byggas längre västerut.
Övriga två förslag handlade om sambanden mellan Söder och Gullmarsplan, samt om förnyelsen av Liljeholmen. Båda dessa områden är också angelägna att diskutera hur vi kan förnya och knyta ihop staden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar