tisdag 10 januari 2012

En till Galleria vid Slussen?

I dagens DN Kulturdebatt svarar Sven Wollter på Bengt Ohlssons kritik av kulturvänstern. Han tror att Ohlsson blir sur på att folk tar saker på allvar, som tycker att Slussenplanerna är för djävliga, därför att ”de har kollat dem noggrant och analyserat bristerna”. Det enda konkreta skäl han för fram är att ”vi har tillräckligt många gallerior i staden”. Själv vill han att Slussen ska bevaras.
Sven Wollter är vänster, en av de mest kända medlemmarna i Sveriges Kommunistiska Part, före detta Kpml(r), den rörelse som på sin tid grundades av Frank Baude, en utbrytning ur Kfml, som i sin tur var en utbrytning ur det som numera heter Vänsterpartiet, sedan tillägget ”kommunisterna” till sist slopades. Wollter vill att i stort sett allt ska ägas av folket, inte bara skolor, sjukhus, utan också banker, alla stora industrier, kommunikationer och energiproduktion och inte minst Saab. Då skulle vi ha råd att fortsätta att driva Saab med förlust. Jag undrar det.
Sven Wollter
Det är en vacker tanke att alla produktionsmedel ska ägas av folket men hur realistiskt är det. Det närmaste vi kan komma facit är att titta på Sovjetunionen, Östtyskland, Nordkorea. De två förstnämnda finns inte längre och Nordkorea tillhör jordens fattigaste länder, där en stor del av befolkningen svälter. Inte ens Nordkorea skulle ha råd att driva Saab särskilt länge.
Åter till Slussen. Problemet är att kulturvänstern, eller kultureliten, som jag föredrar att kalla dem (Benny Andersson är ju knappast vänster), inte alls har satt sig in i Slussenförslaget. De har bara skrivit under ett upprop eftersom de tror mer på Benny Andersson, Gösta Ekman, och Carl-Johan de Geer än på Sten Nordin. Sätter man sig in i planerna inser man ju att de har fel på nästan alla punkter.
Galleria Slussen
Ta det här med galleria, till exempel, Sven Wollters enda sakliga argument. Han vill ju bevara Slussen och där finns det faktiskt redan en galleria, Galleria Slussen, som öppnade 1987. Det blir alltså en större galleria, inte en till. Nuvarande galleria är inte en av våra större, men kanske en av de sunkigaste, en svårorienterad labyrint i två plan under jord, med mellan 2 000 och 3 000 kvadratmeter och totalt 17 butiker och matställen, däribland Coop Konsum. 
Galleria Slussen
Den nya gallerian skulle bli runt 10 000 kvadratmeter och säkert inte lika sunkig. Ganska precis lika stor som Västermalmsgallerian på Kungsholmen med sina 10 000 kvadratmeter och 39 butiker och matställen. Fortfarande mindre än Ringen med 13 000 kvadratmeter och ca 45 butiker och matställen. Kanske lite större än Skrapan med 28 butiker och matställen. Men mycket långt ifrån våra större gallerior, till exempel Kistagallerian med 59 000 kvadratmeter och 180 butiker och matställen. Och mindre än hälften så stor som NK med sina 22 000 kvadratmeter. Alltså inte lika stor som kultureliten påstår ibland.
Galleria Slussen
Jag bodde på Kungsholmen när Västermalmsgallerian byggdes vid en av Kungsholmen då sunkigaste platser, den underjordiska gångpassagen under korsningen mellan Fleminggatan och S:t Eriksgatan, ibland kallad ”Lilla plattan”. Det blev ett rejält lyft för platsen. Just den negativa inställningen till gallerior tycks vara en av kulturvänsterns käpphästar. De tycker illa om kommersiell konsumtion och vill öka konsumtionen av kultur i stället, antagligen av helt oegennyttiga skäl. Men vi behöver alla handla och gör det också. Frågan är bara var.
Galleria Slussen
Det är ju ganska bra om många handlar i innerstaden, i vanliga butiker eller i gallerior, eftersom de ofta gör det till fots eller använder kollektivtrafik. Annars kanske de åker till Kungens kurva, Länna, Arninge eller Barkarby med bil som allt fler gör. Gallerior i innerstaden är alltså en satsning på en miljömässigt hållbar stadsutveckling.
Stockholm växer så det knakar. Regionen växer just nu med omkring 40 000 invånare per år, 400 000 på tio år. Stockholms stad är nu över 800 000 invånare, en ökning med 150 000 sedan 1980-talet. Inom kanske 20 år når staden miljonstrecket. De nya invånarna behöver ju handla någonstans. Nya gallerior slår inte ut de butiker som finns eftersom den totala handelsytan växer hela tiden. Varför inte bland annat vid Slussen, en av stans största kollektivtrafikknutpunkter?
Galleria Slussen
Slussen har varit en handelsplats sedan urminnes tider. Ryssgården har fått sitt namn efter de ryska handelsmän som bjöd ut sina varor just här. Innan den nuvarande Slussen byggdes revs en massa hus med butiker och även den legendariska restaurang Pelikan. Wollter är alltså helt fel ute med sitt enda argument att ”vi har tillräckligt många gallerior i staden”.
Karl Johans basar 1916. Byggnaden revs för den nuvarande Slussen

3 kommentarer:

  1. Helt rätt, jag förstår inte det patologiska motståndet mot gallerior som somliga har. Dock tycker jag att man ska ta kritiken om likrikning av våra galleriors utbud på allvar. Gör därför som när Vällingby byggdes om för några år sedan och reservera butiksyta till mer udda butiker så att det inte bara blir de stora butikskedjorna som får plats. Både stora och små handlare tjänar på att blandas med varandra.

    //Pelle

    SvaraRadera
  2. Efter många informationsmöten hållna av arkitekter och planerare med kritisk blick vet vi om Slussen-förslagets svagheter. T-korsningar som enda trafiklösning? Utdömt i hela Sverige redan för 20 år sedan. Planfria korsningar eller rondeller är det moderna och trafiksäkra. Fotgängarna ska stanna och vänta medan båtar slussas? 1800-talet tillbaka. Cyklister ska ta hissen??? Stockholm "Promenadstaden" bortdribblad av långa omvägar längs det viktigaste promendastråket i stan, från Skanstull till Odenplan? Korkat. Cyklister och fotgängare inklämda mellan bilfiler. Korkat, omodernt och farligt.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att du studerat förslaget tillräckligt. Man behöver inte vänta medan båtar slussas, eftersom det alltid finns en slussbro stängd där man kan passera, alternativt ta vägen via gångbanorna på bron, alternativt ta gång/cykelbron direkt mellan Munkbron och Södermalmstorg. På samma sätt vore det ju dumt av cyklister att ta hissen eftersom det finns flera förbindelser utan trappor/hiss. En T-korsning fungerar väl i innerstadsmiljö med 30 000 bilar per dygn och det finns ju hundratals för att inte säga tusentals av dem i hela stan. Planskilda korsningar finns på stora trafikleder utanför stan och rondeller passar bra på stora avenyer. Den rondell som föreslagits i kulturslussen innebär ju att fotgängarna måste korsa biltrafik flera gånge på vägen mellan Söder och Gamla stan.

    SvaraRadera