fredag 20 februari 2015

Konst på Tvärbanan

Konsten i tunnelbanan är ju rätt välkänd, men det finns också konst på Tvärbanan. Nils Kölare (1930-2007) har år 2000 bidragit med konstnärlig utsmyckning vid sju hållplatser på Tvärbanan mellan Globen och Alvik. De består av klinkersatta flerfärgade murar med dominans av olika färger på keramikplattorna för olika stationer. Nils Kölare var verksam i den konstruktiva, geometriska traditionen, vilket nog framgår av utsmyckningarna på Tvärbanan. Jag uppmärksammade honom egentligen vid mitt besök på antikmässan för ett tag sedan, vilket jag skrev om här.
Jag gjorde idag en tur med Tvärbanan och så här såg det ut på vägen.
Alvik.
Stora Essingen.
Årstaberg.
Årstafältet. Tror jag tycker bäst om den.
Valla torg.
Linde.
Globen.
Nils Kölare inspirerades starkt av utställningen “Ung konst” 1947, där han mest fängslades av Olle Bonnier. Han tränade sig genom att kopiera Olle Bonniers arbeten i minsta detalj. Han blev också nära vän till Olle Baertling. Här kan man läsa mer om Nils Kölare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar