tisdag 16 februari 2010

Slussen är ingen plats för fotgängare

Jag har inte hört så många människor uttrycka sin fascination inför t ex Karlbergsmotet eller Fredhällsmotet. Däremot finns det fortfarande många som uttrycker sin förtjusning över Slussen, som om det vore en enastående skapelse. En vanlig klöverbladskorsning av i princip samma slag som man ser på motorvägar världen över, bara lite mera slimmad. Ändå är de alla platser som byggts för den växande bilismen i första hand och och inte för fotgängare.
En satellitbild visar tydligt hur stora trafikytorna är, och hur många körfält och ramper som leder över vattnet mellan Gamla stan och Söder idag.

Några har klagat på att förslaget till Nya Slussen innehåller åtta körfält mellan Gamla Stan och Söder. Men tänk då på att den konstruktion som var klar 1933 innehöll hela 12 körfält, utöver alla ramper och slingor. Ett par har tagits bort sedan dess och reserverats för gång- och cykeltrafik, men ändå. Fotgängarna hänvisas till att kryssa mellan smala trottoarer och mörka gula, gröna eller blå tunnlar. Jag har svårt att se charmen men den nuvarande Slussen, som helt domineras av dessa överdimensionerade trafikytor för bilar. Det framgår ganska tydligt av ovanstående satellitbild. Här följer en bildkavalkad som visar vad jag menar.
1930-talets Slussen – och dagens - är fascinerande att betrakta på avstånd, men föga attraktiv att passera till fots.
Slussen från Katarinavägen mot Munkbron.
Östra rampen som leder från Söder mot Skeppsbron. Här finns sex körfält men ingen gångbana.
Så här ser man Södermalm när man nalkas från Munbron. Fem körfält men knappast en trevlig promenadväg.
Kan man ana att Södermalmstorg och Ryssgården ligger bakom Berg Arkitektkontor och Gula gången?
Vart leder denna mörka gångpassage tro?
Norra mynningen till Gula gången.
Bussterminalen för Nacka-Värmdöbussarna är ingen trivsam plats.
Man kan se Gamla stan skymta fram mellan pelarna vid Gula gången
Södra mynningen på Gula gången med offentliga toaletter.
Blå bodarna med ruffiga lågprisbutiker som sjunger på sista versen.
Gröna gången som leder fotgängarna från Skeppsbron mot Munkbron.
Skulle någon fotgängare våga sig ner i detta mörka hål, och vart leder det i så fall? Det finns ingen upplysning om detta.
Södermalmstorg.
Parkeringsplats för bussar framför Hilton mellan tunnelbanebron och Centralbron.
När denna överdimensionerade trafikapparat inte längre behövs är det dags att ersätta den med en mer människovänlig miljö. Det borde alla kunna inse.

6 kommentarer:

  1. Hej Göran,
    här har du en som gått många gånger i den konstruktion som du här tar upp. Till en början. Slussen är nedgången. Sliten. Ruffig. Med lite fantasi kan man tänka sig konstruktione uppfräschad och putsad. Snyggt målad. Moderniserad till nutid. Med vissa breddningar av cykelbanor. Om vi nu talar fotgängare - undertecknad har stor erfarenhet av detta just där. Till skillnad mot det "nya Slussen" som ställs ut har enfotgängare idag fler valmöjligheter. Du kan från Gamla stan ta dig till Söder på olika vägar. Du kan ta yttersvängen upp direkt mot Hornsgatan. Du kan gå under bilarna upp mot Södermalmstorg, alternativt ner till Saltsjöbanan och T-banan. Du kan använda dig av yttersvängen mot Saltsjön - med stans bästa utsikt - och ta dig från Djurgårdsfärjan till Stadsgårde och även Katarinahissen.

    Ställ dig en sommardag och studera turister och andra som går. De flesta hittar rätt. Det är en myt att gångtrafikanter och bilar möts på Slussen. De stoar med plasten är att den helt enkelt är bra för just gångtrafikanter.

    Att sedan hela Slussen är nedgången har inget med hur den fungerar. Göran, använd din fantasi, sätt färg på det hela, ny ljussättning och några förändringar av befintliga stängda avsnitt.

    Exempelvis den parkering framför Hilton du talar om. En perfekt plats att bygga in ich använda som resecenter. Ett bevarande med tillbyggnader skulle bli billigare samt bevara stockholmskaraktären som Slussen är.

    (men då det nya komme rtat komma så kan vi väl ta en sväng och fotografera det nya 2020 i samma gråa snömossiga vintertid ... så jämför vi hur muntert det nya kommer att se ut - i snöslask)

    Peter Frisk

    SvaraRadera
  2. Man kan givetvis uppleva Slussen på olika sätt. Eftersom jag bott i Stockholm i drygt 60 år och numera bor fem minuter från Slussen har jag passerat Slussen ofta, till fots, med bil och kollektivtrafik. Det jag ville skildra ovan är alla de enligt min mening ganska förfärliga miljöer som fotgängare passerar i dagens Slussen. Jag håller alltså inte med dig om att Slussen av idag är bra för fotgängare, men platsen har såklart en fantastisk potential, om man gör om den. Men du har naturligtvis full rätt att tycka annorlunda. Vädret var som det var när jag tog bilderna. Tack f ö för en inspirerande promenad i Söders hjärta.

    SvaraRadera
  3. @Peter Frisk:
    Göran tar upp en viktig sak här: Slussen borde vara ett ställe där stråk passerar och sammansmälter. Istället har man val att bryta av dem, vilket gjort Slussen till en icke-plats, som i många fall undviks.

    Sedan så verkar du fortfarande föra ut budskapet att det bara är att "fräscha upp" Slussen. Vad har du för belägg att detta räcker? Stadens ansvariga plaerare säger ju tvärtemot, att Slussen är bortom alla räddning. Kan du inte försöka se bortom de rent antikvariska aspekterna och se vilket funktion Slussen bör ha?

    SvaraRadera
  4. Detta kanske intresserar?

    Ja, jag anser också att nuvarande Slussen är hemsk. Men varför ersätta ett misslyckande med ett nytt?

    /Fredrik

    SvaraRadera
  5. Fredrik, jag tror alla har sett din neutronbombsdystopi nu. Den är precis lika förljugen som presentationerna som arkitektbyråer regelmässigt gör fast åt andra hållet. När såg du själv Slussen totalt tömd på liv senast? Och vem målade om alla befintliga hus till svartvitt?

    Man ska också veta att det finns en "surt sa räven"-faktor, Fredrik har själv gjort ett förslag som inte godkänts och gissa om vattnet och himlen är blåa eller blygrå i hans presentationsmaterial.

    SvaraRadera
  6. Ja det är rätt - riktigt otrevligt för fotgängare, riv skiten. Gräv ner hela vägkarusellen.

    SvaraRadera